20140521

El Port: Montsagre d'Horta. Tossal d'en Grilló.

Aquesta setmana, hem programat amb els companys de la Colla, una escapada als Ports de Tortosa-Beceite. Concentrarem les tres sortides que fem al vesant NO del macís, al terme de Horta de Sant Joan i Arnes.

Ens allotgem a Valderrobres, cap de la comarca  aragonesa del Matarranya, al Hotel el Salt. A destacar el bon tracte rebut per part dels propietaris l'Antonio i Elena, que ens han fet gaudir d'una agradable estada. Les habitacions, menús i esmorzars un excel·lent relació qualitat-preu.

Avui, primer dia i desprès de la matinada (sortim a les 06:00 h. de Girona) i el desplaçament de més de 300 km., fem una sortida no molt llarga, però per això, no exempta de un variat contingut.
Passem el poble de Horta de Sant Joan i trobem a la cruïlla amb la T-330, el complex rural La Farinera, a la nostra esquerra. Girem a la dreta i als pocs metres un altra cruïlla a l'esquerra, per on entrem a una pista asfaltada. Al primer trencall a l'esquerra, agafem una pista de terra, indicada cap al Ventador. Anem seguint-la i ens baixa fins al fons de la vall, per on passa el riu Canaleta. Seguim, pujant al altre costat de la vall i sempre cap a la dreta, anem a buscar el Mas de Fandos, on deixem els cotxes a la vora del camí.
Comencem a caminar direcció E. per la pista i  de seguida agafem la sendera que surt a l'esquerra, que puja travessant la pista, en direcció al Salt del Ventador, amb marques al camí. Quan portem uns 800 m. caminant, a la nostra dreta segueix un sender que puja a la dreta i ens desviem momentàniament per veure el Sal del Ventador.
Seguim pujant el corriol i passem vora les Roques Cambretes, ens situem al Coll de l'Ereta i deixem a la dreta un sender que ens portaria cap al Coll de la Barca. Seguim pujant direcció E. i arribem al peu del Pas de la Mala Dona, que hem de pujar fent una petita grimpada, sense cap dificultat.
Ja a dalt del pas, anem entrant al bosc de pi, descobrirem al fons la Punta de l'Aigua i a l'esquerra el Coll de la Gilaberta.
A la nostra dreta el Barranc de Covars i les Puntetes Roges, els Montsagres. Ben aviat arribem al Mas de les Creuetes de Lloà. Aquí hi trobem una cruïlla de corriols. Seguim en la mateixa direcció i continuant pel corriol que fa una petita baixada, al fons del barranc trobem el Pou de les Creuetes de Lloa. El camí ara surt per l'esquerra, direcció NE i ens va pujant cap al Coll de la Gilaberta. A la dreta tenim la Punta del Aigua, i ens hem de fixar en el pal indicador : nosaltres agafem direcció O cap al Montsagre d'Horta, arribem al Coll de Atans. Aquí, a la dreta surt un corriol que ens pujaria a la Punta dels Raus. Seguim recte cap al Pla de la Sorda, on aprofitem per fer un petit descans i fotos al Tossal d'en Grilló que ja tenim a la vista direcció NE.
Anem seguint el corriol que baixa pel mig del pinar, fins a trobar la Font del Montsagre d'Horta, on aprofitem per dinar.
Seguim el camí que va pujant per anar a trobar la pista de terra que permet l'accés amb vehicle fins a dalt el Tossal d'en Grilló, on arribem i podem gaudir de les vistes que ens ofereix des de dalt d'aquest mirador al cim de la cinglera, als nostres peus. Des d'aquí veiem Horta de Sant Joan, Bot, Lledó, Arenys de Lledó i tota la plana,
Desprès de les fotos, desfem camí fins a la pista i agafem un corriol que surt per la dreta, baixant per la vora de la cinglera direcció SO. L'anem seguint fins a trobar unes fites de pedra, que ens indiquen a la dreta la baixada al Pujador d'en Valero. Es tracta d'un pas, que baixa per la cinglera en forta pendent, fins deixar-nos al peu de la paret rocosa.
Aquí, el corriol ja segueix baixant direcció O, cap al corral d'Andill i desprès ens baixa fins a trobar la pista, a l'alçada del Mas d'Andill, on hem deixat un cotxe, per estalviar recorregut per pista fins al Mas de Fandos.
Per finalitzar la diada, ens en anem a fer visita turística a Calaceite, poble aragonès de la comarca del Matarranya.

No circular (Pot ser circular, fent l'últim tram per la pista).

Distància recorreguda                11,9 km.
Desnivell acumulat                      801 m.
Temps efectiu, sense parades     4 h. 08'

Enllaç al àlbum de fotos de Eduard: