20131017

Tretze Vents, des de Sant Guillem

Sortida que preparem amb la traça i explicacions del muntanyenc Jordi Freixa Sala.
Aproximació des de Girona, per AP-7 fins Le Boulou, sortir de l'autopista i agafar la D-115, direcció Ceret. Seguir per la D-115 fins al poble de Le Tech i quan hem passat el poble, a la dreta, surt una pista asfaltada indicada, cap a La Llau, pujar per aquesta pista, força estreta, fins a La Llau i seguir amunt. Una poc més amunt, passa a ser pista de terra, apta per tot terrenys. La seguim fins arribar a una tanca, que es pot obrir, seguint uns 400 m. més amunt, trobem Sant Guillem, on deixem els cotxes.
Comencem a caminar cap al est, pujant per dintre el bosc, seguint el GR del Tour del Canigó, fins que estem a la quota 1.580 m. aproximadament, que el camí el deixem i fem un gir a nord, seguint corriol fins trobar un camí més ample, amb un pal indicador, que ens situa a la roca Coucoulere. Tenim vistes a les mines i torre de Batera. Seguim aquest camí uns metres a la nostra esquerra, fins trobar un filat. Aquí parem per esmorzar.
El camí segueix al altre costat del filat, però nosaltres no agafem aquest. Pugem pel costat del filat, direcció nord i anem seguint el filat. El camí, més amunt, passa al altre costat i el seguim pujant cap a la Collada dels Pastors i la Collada Llisa, que no passem per la carena. Anem trobant fites, que seguim i anem a sortir a un pla, on hi ha una construcció de pedra seca, que serveix de abric, quan fa mal temps.
Passem al altre costat del filat que hi ha i seguim camí, amb fites, cap a la carena que puja cap al Tretze Vents d'Avall. La carenem i seguim pujant seguint camí amb restes de pintura vermella. Fem una segona parada per recuperar forces abans de la pujada final. Tenim a la vista el cim i tot el circ de la Serra del Roc Negre i La Gallinasse.
Seguim el camí de pujada i fem cim al Tretze Vents. Al Oest hi tenim un mar de núvols, que no ens deixe veure res cap a Costabona, Bastiments, Gra de Fajol.
Però tenim al nord i est una vista impagable. El Quatzemí i al seu costat la Pica del Canigó, amb la vall dels Gorgs de Cady, el camí de pujada cap a la Xemeneia, la cresta de Barbet. Molt més al nord, el Carlit i Roc Blanc. Al est, el Roc Negre, a tocar. La Serra del Roc Negre i la Gallinasse.
Quan ja hem gaudit d'aquesta vista espectacular, anem baixant cap al Coll de Tretze Vents, on aprofitem per dinar, amb vistes al Canigó, Merialles i refugi Aragó.
Agafem la baixada, direcció sud, a buscar el torrent de la Coumelade, anem seguint fites i el track que portem, perquè a partir de aquí fins a la cabana de la Jasse de Troncasses, no tindrem camí definit.
Avui, el dia ens ha portat molta boira i en tota la baixada, no veiem res en absolut, per tant no tenim referències. Tal com diu Freixa, al seu comentari, el riu el deixem a baix (el sentim), a la nostra esquerra i anem sempre per la part alta. Es un tram de la excursió que s'ha d'anar amb molt de compte de no deixar les fites, que trobes de quant en quant.
Arribem a la cabana i per la part de darrera, surt el camí que ens anirà baixant pel bosc, fent llaçades, fins a trobar la pista, que ja ve marcada com a GR i ens portarà un altra vegada a Sant Guillem.

La sortida d'avui ha estat preciosa. Només ens ha fallat, per la falta de visibilitat, el recorregut de tornada, des de sota el coll de Tretze Vents, que pel que hem vist a la pujada, pot ser molt bonic també.

Sortida circular.
Distància recorreguda      18,4 km.
Desnivell acumulat          1.482 m.