20141002

França: Vall del la Riberola - Pas del Porc - Nou Creus

Ruta 10! Així la considerem, desprès d'haver gaudit de un dia de muntanya per recordar. La caminada, es molt complerta. Es recorre aquesta bonica vall, que es troba entre la vall de Carançà i la vall d'Eina, amb unes vistes espectaculars.
Es puja per un pas força exigent. Es carena amb vistes a les dos valls, la de Núria i la que hem pujat, a totes les muntanyes dels voltants i es baixa per un altra vall inicialment, per anar a buscar on conflueixen, el camí per on hem pujat.
Ens desplacem per l'autopista fins a Sortida Perpignan Sud (Andorre) i seguim la N 116 fins a Fontpedrouse, on ens desviem a l'esquerra direcció Prat Balaguer.
La aproximació des de Prat Balaguer fins al punt on deixem els cotxes, solament es pot fer amb cotxes alts, ja que la pista està amb molt mal estat i molta pedra; qualsevol altre cotxe, s'hi pot deixar els baixos.

Comencem a caminar direcció sud, seguint per una pista que va pujant suaument per dintre el bosc. Aviat trobem la pintada del GR 10 - GR 36 que segueix a la nostra esquerra, direcció E., per una pista, cap al refugi de Carançà. Seguim caminant direcció S., deixant el riu de Riberola a baix, a la nostra dreta. Passem per la Feixa Llarga i aviat arribem al refugi de l'Orri, es un refugi pastoral.
Seguim caminant direcció S. fins que trobem la passera del riu. Ja som a la Jaça Grossa i al que en diuen camí de Núria. Anem seguint la traça del camí fins que arriba un punt, que fa una bifurcació. El camí segueix pujant al costat del riu, però decidim seguir la que puja cap a la dreta i va guanyant altura per sobre el bosc. Es una petita variant que també està marcada amb fites i passem pel costat de la cabana de la Grimauda, que està en runes. Un poc més endavant, ens adonem que per anar cap a la vall del torrent de la Valleta, ens hem de desviar a la nostra esquerra i baixar a buscar el curs del riu que hem deixat. L'hem de travessar al punt on veiem al altre costat un camí que puja decididament i que guanya alçada cap a la Jaça de la Valleta. El camí va marcat amb fites i seguim pujant per la Valleta fins arribar al circ final.
Ara, girem cap al E. i hem d'anar a buscar el Pas del Porc, per salvar aquest circ de roca, Aquí i també seguint les fites, enfilem la tartera, desprès de passar un tram amb pedra solta, Hem d'anar a buscar el pas, per l'esquerra d'una zona herbada a mitja alçada. A partir de aquí es veu pintada de color grog a alguna roca. Desprès anem grimpant pel pas, fins arribar a dalt.
El Pas del Porc es exigent, i encara que te bones preses per agafar-te, no es aconsellable per a persones amb vertigen i que no estiguin acostumades a fer grimpades.
Seguim pujant direcció S. per anar cap al circ de Nou Creus i la Fossa del Gegant. El camí ens porta, fent llaçades, fins al mateix coll de Nou Creus. Desprès d'un descans, seguim carenant cap al O. fins al coll de Nou Fonts, on ens dirigim al N. per un camí que no perd alçada, cap al coll d'en Bernat.
Girem al NO. per canviar de vall i baixar cap al Estanyol, un petit llac que passem per la vora i el camí de baixada, surt seguint el curs de la riera de Prat Balaguer que salta des del llac. Anem baixant tota l'estona pel costat de la riera i aviat tornem a entrar a bosc. Seguim baixant fins a trobar el lloc per on hem creuat el riu aquest matí i ara ja es tracta d'anar desfent camí fins als cotxes.

Distància recorreguda             19,6 km.
Desnivell acumulat                   1.229 m.
Temps efectiu, sense parades   7 h.