20150416

Cadaqués - Cap de Creus - Cala Culip - Paratge Tudela - Cadaqués

Aquest dijous, amb amenaça de pluja, decidim d'anar a la zona del Cap de Creus, on sembla que podem assegurar una sortida amb menys probabilitat de pluja.
Arribem a Cadaqués i agafem la carretera a Portlligat. Quan estem a la part alta, a la zona esportiva, aparquem els cotxes.
Comencem a caminar direcció (N) seguint la carretera, i tenint a la vista la Cala de Portlligat. Anem seguint el anomenat "camí vell" al far de Cap de Creus. Està indicat amb pals senyalitzats i pintura groga, a les cruïlles. Quan arribem al paratge S'Alqueria, deixem la carretera i seguim per camí que va baixant cap al rec del Jonquet i que desprès torna a retrobar la carretera. La seguim uns 170 m. i desprès girem a la dreta, seguint les marques grogues, per agafar un corriol que ens porta cap al est, a la zona urbanitzada de la Badia de Guillola, on trobem la pista de la urbanització; la seguim cap al (E) uns 600 m. i tornem a agafar corriol indicat com "antic camí al Cap de Creus", les marques a més de grogues, passen a ser també amb verd i vermell. Es tracta d'un camí força empedrat i que passa pel costat de parets de pedra seca i terrasses de vinyes abandonades. Ja veiem a la llunyania, a dalt del turó les edificacions del Far i les vistes a la costa son espectaculars, Cala Torta, Cala Bona i passem a tocar la Cala Jugadora, des d'on comencem a pujar cap a la carretera del far. La creuem i seguim les marques fins a dalt al Far del Cap de Creus. Aquí fem una estona de descans, aprofitant per esmorzar.
Decidim d'acostar-nos a la Cova de s'Infern una cavitat a la roca, que comunica directament al mar. Quan hi ha temporal, es un enorme bufador. Tornem a pujar al Far i ens re agrupem, per seguir ara per la carretera durant un quilometra. Aquí i a ma dreta, trobem un pal indicador que ens dirigeix al "paratge de Tudela" i cala Culip. Seguim aquesta indicació i entrem a una de les raconades geològiques més espectaculars a nivell europeu. Son formacions de roques metamòrfiques (esquistos) i roques granítiques (pegmatites). La erosió del aigua i la tramuntana, durant milions d'anys, hi ha perfilat formes de camell, àliga, conill... i tantes altres com cadascú sigui capaç d'imaginar. Passem el recorregut, respectant al màxim aquest indret natural i anem a buscar la sortida, seguint la pista asfaltada que s'ha conservat, del que va ser el complex turístic del Club Mediterranée.
Sortim un altra vegada a la carretera i la seguim uns metres a l'esquerra, direcció al Far, per agafar un corriol senyalitzat com a PR i GR, que surt per la dreta i que anem seguint cap al (O) i passa pels masos dels Rabassers de Baix i de Dalt i més endavant passa pel costat del corral d'en Caballero, per anar a sortir a la pista anomenada Camí de la Birba, per on segueix el GR direcció al mas d'aquest nom.
Natros, l'agafem direcció (S) cap a l'esquerra, i deixem el GR. Aquest camí ens anirà portant cap al Coll de Sa Devesa, Mas d'en Duran (hi passem pel davant) i anem baixant cap al (SE) anant a sortir a la zona esportiva de Cadaqués, on tenim els cotxes.

Distància recorreguda               19,8 km.
Desnivell acumulat                   602 m.
Temps efectiu, sense parades    5 h. 22'

Enllaç al àlbum de fotos (A aquest àlbum, hi ha tres fotos cedides pel company Martí Roca, del any 2009, on es veu el paratge, ocupat pel que va ser el Club Mediterranée):