20160123

Les Gorgues: El Pedró - El Vilar - Sant Bartomeu Sesgorgues - La Barra de Ferro - Salt del Cabrit

Sortida amb la colla dels Centpeus.
Aproximació per la C-25 fins a la sortida de Roda de Ter, a tocar Vic. Agafem la C-153, passem pel poble de Roda i Les Masies de Roda i seguim direcció L'Esquirol. Uns 2,5 km. mes enllà, a la dreta de la carretera hi ha l'empresa carnica Patel SAU. Entrem per aquest desviament i donem la volta per la part de darrera baixant cap al restaurant Les Gorgues, on podem aparcar els vehicles.
Sortim des de el  restaurant Les Gorgues, casa que es reconeix per la quantitat d'empedrat natural que hi te al seu davant; comencem a caminar cap al est, i de seguida trobem una bifurcació, que hem de seguir a l'esquerra. El de la dreta, serà el de tornada.
Seguim el camí Ral fins a trobar la C-153 a tocar. Aquí deixarem aquest camí i fem un gir a la dreta, direcció sud est i desprès nord est, per anar al veïnat de La Bertrana. Desprès de veure la capella de Santa Maria i la casa de la Rectoria Vella, seguim el camí direcció est pel mig de camps, per un corriol que ens porta fins al barri El Pedró, de l'Esquirol. Quan arribem a la primera casa i sortim al carrer de la urbanització, girem a la dreta, direcció sud i anem fins a la capella del Pedró i al seu davant, un pedró dedicat a la Verge dels Dolors.
Desfem camí pel carrer urbanitzat i al arribar a la primera casa a ma dreta, trobem un pal indicador. Seguim direcció al camp de tir, un camí pel costat de la tanca, que ens porta més avall a un camp de tir al plat, amb molt bones vistes al congost. Hi ha una taula i bancs de fusta i aprofitem i fem una parada per esmorzar.
Retrocedim uns metres i seguim baixant fent llaçades. Trobem una bifurcació i seguim el camí de l'esquerra cap a Sant Bartomeu Sesgorgues. Seguim baixant pel camí cap a la riera i quan ja la veiem, passa per sobre d'un pont amb arcada i desprès travessem la riera al altre costat. El corriol segueix deixant la riera a la nostra dreta i fem un parell de baixades per veure restes de antics molins i els salts d'aigua., desprès el camí comença a pujar direcció sud fins a tocar el tancat de les cases del Vilar que donen a la part de la cinglera. Seguim a la dreta, direcció oest fins a trobar la carretera, que seguim a la dreta (O) durant uns 400 m. i ens porta a Sant Bartomeu Sesgorgues.
Per la part de darrera, agafem el camí de baixada cap a La Barra de Ferro. Primer, es va baixant direcció nord i desprès al oest, sense perdre molta altura, fins arribar a una casa que es troba a la vora de la cinglera, anomenada Sentfores en vista al altre costat, al salt de la Barra de Ferro. Acabem de baixar a la riera, seguir-la uns 200 m. per travessar-la i agafar un camí, que a l'esquerra aniria pujant fins a dalt la cinglera.
Només començar aquest camí, a la dreta, hi ha un corriol que puja fort entre mig del boix, on t'hi pots agafar, i que ràpidament guanya altura, fins arribar a una zona de roca, equipada amb cadenes, per pujar-hi, anant a sortir al costat mateix del salt de la Barra.
Després de veure la vista que hi ha del congost, i veure practicar funambulisme a uns joves, seguim camí direcció sud oest, seguint la cinglera i per sobre de la riera de les Gorgues, fins arribar al mirador del Salt del Cabrit. Acabem de recórrer els pocs metres que ens falten fins a la casa restaurant Les Gorgues i als cotxes.

Distància recorreguda           12,2 km.
Desnivell acumulat                449 m.
Temps efectiu, caminant       3 h. 40'

Enllaç a la traça          http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=12065900

Enllaç a fotos de Joan Coma:

Enllaç a la plana web Centpeus    http://www.centpeus.cat/

1. Emilio, has fet una ressenya perfecta, molt acurada i descriptiva de l'excursió. T'agraeixo també que hagis posat la distància recorreguda, el desnivell acumulat i el temps efectiu de marxa. Aquestes dades no les he sabut fins ara. Em sento molt honorat que hagis creat un enllaç de les fotos que vaig fer de la sortida. Així les compartim tots Els Centpeuaires.