20160420

Vall del Llémena: Sta. Maria de El Freixe i St. Miquel de Bustins

Un bonic dia per fer una caminada per aquests paratges, tant propers a Girona, però a la vegada poc transitats i molts camins perduts.
Per la carretera de la vall i entre Sant Martí i ja molt a la vora de Sant Esteve de Llémena, agafem una carretera asfaltada a la dreta, i anem pujant de cara a la casa El Vilar.
Comencem a caminar tot just al lloc on trobem l'indicador a aquesta casa. Trenquem per la pista de la dreta i comencem a pujar. Quan ja hem deixat El Vilar a la nostra esquerra, trobem una cruïlla i a l'esquerra surt el camí que va a la casa El Martí. Natros, seguim la pista cap a la dreta (E) i continuem guanyant altura, fins que arribem a una primera corba molt tancada a l'esquerra. Seguim recte (N) per arribar fent uns pocs metres, a una casa abandonada en l'actualitat, però amb vestigis d'haver estat important al seu temps. Es can Vilagran i a més de la construcció de la casa -data 1787 feta per Salvador Vilagran -, hi ha coberts al seu voltant i una basa amb aigua. Desprès de fer un recorregut per les seves estances, tornem a desfer camí fins a la pista, per on seguim pujant. Fem tres corbes tancades més, i desprès arribem a una cruïlla, on seguim recte (N) per anar a buscar el Collet de Bastarra, cruïlla de camins on hem de seguir a l'esquerra (NO) per una pista que planeja una estona, per desprès anar baixant. Trobem una cruïlla i agafem el camí de la dreta (encara que agafant el de l'esquerra aniríem a para al mateix lloc). Pel camí que seguim, anem a parar a Can Serra, rehabilitada, però inacabada i abandonada. Seguim la indicació cap a Santa Maria de El Freixe, més avall, trobem la pista que no hem agafat i que anava força paral·lela, i ja tenim a la vista la bonica ermita, on fem parada per esmorzar.
A partir d'aquí, no seguim el camí que hi tenim al mapa Alpina. Des de la mateixa ermita, al davant l'escala, surt un camí que baixa cap a l'esquerra hi que està indicat cap a St. Miquel i també Sant Aniol. El seguim, i anem baixant un corriol que baixa cap al oest per anar a trobar el Clot de can Bac, que està totalment sec. Passem al altre costat i en la mateixa direcció (O), ens porta fins a un punt on hi trobem uns indicador de fusta que hi posa Mieres i el de una font -que ara no recordo - indicat cap al fons de la vesant.
Primer continuem el camí fins a la vora de Ca l'Espardenya. Retrocedim perquè arribem un punt on es tot tapat. Desfem camí més enllà dels indicador, per buscar una pista que puja cap a Can Bac, però també està perduda. Tornem als indicadors i baixem fins al fons, però veiem que aquest camí torna en la direcció que hem vingut.
Finalment, tornem a pujar fins els indicadors i optem per pujar cap a Can Bac, primer pel curs del baixant d'aigües (sec), que hi ha allí mateix i desprès per dintre bosc, sense camí definit, fins que arribem a dalt la pista i a les runes de Can Bac.
Ara, seguim la pista a la dreta (S) fins que arribem a una casa molt gran i amb tot un vallat electrificat. La pista, aquí es asfaltada. La seguim, baixant i deixem a la nostra esquerra la pista per on seguirem desprès i continuem baixant fins al pla on hi ha la casa Agustins i la ermita de Sant Miquel, al prat de la dreta de la carretera.
Desfem camí fins a dalt la pista per on continuarem direcció (SE). Trobem un vallat tot de fusta, passem la porta i arribem a un lloc, on baix a la dreta hi ha unes construccions de fusta integrades als arbres. Això ens distreu, i ens fa anar un poc més enllà. Ens adonem i retrocedim fins al lloc de les construccions, on hi puja una pista direcció (E) on ja es pendent amunt fins arribar a dalt, al Pla Quintana. Ens arribem a veure les runes de la casa i retrocedim cap al est, per seguir pujant la pista, que més endavant es converteix en un empedrat natural i mes amunt trobem dos cruïlles per on hem de seguir recte. El camí gira a sud i arribem fins la cota 807. A partir d'aquí, primer planeja i desprès va baixant i més endavant, trobem una cruïlla, on hem de seguir per l'esquerra (NE) i acabem de baixar fins arribar a la pista per on hem pujat al mati. Tanquem el bucle i desfem camí fins als cotxes.

Distància recorreguda        19,5 km.
Desnivell acumulat             786 m.