20160409

Volta per Collsacabra: Aiats_La Bastida_Cabrera (per l'osca)_Agullola de La Tuta

Tornem a programar aquesta sortida per la Colla L'Isard de Bescanó. Repetim la traça i serà una sortida totalment diferent de la que vàrem fer, degut a la climatología.
Aquest any, el temps es perfecte per aquesta caminada tant aèria i dintre del marc del Collsacabra.
A més, cal destacar la incorporació a la sortida d'avui, dels joves muntanyencs Nil i Biel, inestimables i a la vegada incansables ajudants, pel guiatge de la Colla. Amb aquest jovent al darrera, tenim recanvi generacional assegurat.

Fem l'aproximació per la C-153 fins a Cantonigròs i baixem els cotxes fins al pont de la Rotllada. Comencem a caminar per la pista que ens porta cap a can Caselles, deixem el seu entrador a la nostra esquerra i seguim recte direcció nord, on ja veiem la masia de Aiats. El camí gira cap al est fins arribar-hi, passem pel seu costat i seguim fins una zona empedrada, on ja comencem a veure la primera fita del corriol amb resta de pintura blava, que ens va pujant en un desnivell constant fins a dalt del cingle. Mentre, ja anem tenint una perspectiva del nostre entorn i el contorn de la cinglera.
Arribats a dalt, desprès de la ultima canal, ja veiem la resta de la Cabana d'Aiats i ens dirigim cap al sud-est fins al mirador. Avui si podem gaudir de tota la bellesa paisatgística que hi ha al nostre entorn i aprofitem per esmorzar.
Seguim el camí girant a nord, i baixem amb compte de les relliscades, cap al Coll Saiols i Puig de la Bastida. Des de aquí, tenim una visió diferent. La part de darrera de Aiats, també es veu Cabrera, Falgars, la Vall de'n Bas i Olot. Acabem de baixar amb molt de compte fins a la vall, seguint el camí que surt des del mateix puig, pel seu costat esquerre.
Arribats a baix agafem la pista direcció (NO) que ens porta primer fins al Coll de Saiols i acabem d'arribar fins al Collet del Sant Crist,  per agafar un corriol que gira cap al oest i que ens tindria de portar a la Casanova dels Racons, que tenim a la vista.
A la Casanova dels Racons, hi ha un camí que des del Coll de Saiols gira al (SO) i desprès oest i ens portaria fins a la casa. Es recomanable anar-hi per aquí.
Avui, hem volgut fer una variant, per seguir un antic camí, però al hora de trobar pas pel torrent, està el camí brut i perdut, així que tenim que passar-lo pel millor lloc que podem i desprès pel mig de prat, anar a buscar la direcció (SO) de la Casanova dels Racons, on fem cap finalment. La pista gira cap al (NO) i va a trobar la que ve des del coll de Cabrera, girant a nord i seguint-la fins al Port de Faja, on hi ha el tancat.
En aquest punt, enfilem per dalt, a la esquerra de la pista, un camí (sense definir al principi) que surt direcció sud pel mig d'uns prats- Quan entrem a bosc de faig, ja comencem a trobar alguna pintada groga i el camí ja està més traçat. Anem seguint al principi més planer i desprès pujant decididament i a mitja pujada travessem un camí més ample i planer amb un pal indicador: a l'esquerra, cap al pàrquing de sota les escales de Cabrera, a la dreta cap a Sant Julià i recte a munt, a Cabrera. Seguim pujant el dret corriol i anem a sortir  molt a prop de l'Osca de Cabrera, al costat del Puig de Cabrera, on gairebé no hi queda cap resta de les ruïnes del antic castell. Ara hi ha una taula rodona d'orientació. Des de aquí dalt, avui la vista ja es a 360º des del Pirineu a Montserrat.
Seguim fins a l'ermita de la Mare de Déu de Cabrera i aprofitem per dinar aquí a dalt, on podem seure als bancs i aprofitar les taules que hi ha a peu de roures.
Baixem per les escales fins al Coll de Cabrera i seguim direcció sud, deixant a la dreta el camí que baixa a la casa de La Tuta, quan hem caminat uns 200 m. des del Coll, surt a la dreta el camí que ens portarà a l'Agullola de la Tuta.
Si seguim baixant pel camí que portàvem, aniríem a parar baixant per la vessant est, cap a la riera d'Aiats i a la pista per on hem passat al mati quan anàvem a la casa de Aiats. Es la opció per les persones que puguin partir vertigen i així no passar per l'Agullola de la Tuta.
El camí que ens porta a l'Agullola, passa una primera esquerda carenant pel cim de la roca es molt aeri i amb cinglera als dos costats, cal anar amb compte i en algun punt s'hi ha de fer alguna petita grimpada, sense dificultat, quan s'està acostumat. Quan hem acabat aquest primer pas, cal estar atent. El camí baixa i la tendència es seguir cap a l'esquerra, però cal estar atent a una alzina, on hi ha una fletxa petita que senyala a la dreta i un petit forat que hi ha sota una roca a la dreta. Cal seguir cap a la dreta, per baixar cap a un pla des d'on accedirem a dalt a l'Agullola.
A la mateixa Agullola hi surt un camí que baixa per darrera, direcció est i que desprès segueix cap al sud pel Pla del Sitjar, fins al final, al Morral de Casellas. Quan ens falten uns 400 m. per arribar al Morral, a ma dreta hi ha una fita per on agafem el camí de baixada, per la vessant oest del Pla del Sitjar, Aquest camí ens anirà baixant fins a trobar un altre, a baix al pla, que ve des de la casa La Tuta en direcció (S) a Can Caselles. Més endavant gira cap al (NE) i ens porta a Can Caselles, que rodegem per darrera i anem a baixar a la pista, que ens portarà fins als cotxes.

Distància recorreguda            14,2 km.
Desnivell acumulat                 806 m.
Temps efectiu, caminant        5 H. 15'

Enllaç a la traça     http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=12910570

Enllaç al àlbum de fotos de Joan