20170525

P.N. Els Ports: Formenta - Barranc dels Cocons - La Coscollosa -Barranc de la Bonyiga

Una molt bonica matinal pels Ports. Una vegada més, sense poder fiar-nos del mapa que portem carregat, sort que coneixem aquest paratges i ens podem orientar, per trobar el camins.
Deixem els cotxes a la entrada de la pista que va al mas de Formenta, al costat la pista que puja des de Beseit cap a Fredes.
Comencem la ruta pujant cap al mas de Formenta, encara que es millor franquejar-lo seguint una pista que hi passa pel seu lateral sud i per la part baixa. Continuem aquesta pista que ens va pujant suaument i entrant-nos pel barranc dels Cocons. Passem a la vora del mas del Cisteller. Més amunt, trobem una pista que baixa per l'esquerra, que ve des de el mas del Serrano. Seguim en la direcció que portem (SE) pista amunt i entrant-nos al barranc; paratge totalment salvatge. Anem aprofundint pel barranc i que ja som al començament d'una explanada on sembla que el camí s'acaba, deixem a l'esquerra del camí una fita, per senyalar el lloc per on puja el sender que ens durà al Coll de la Ferrera. Des del mas de Quinto, observem la carena al altre costat del barranc del Parrizal, on veiem la moleta d'Arany i la Foradada, així com el barranc de l'Espada, per on vam caminar l'any passat.
Seguim el camí per la pista, direcció SO, que ens portarà al mas de Bolo, on hi trobem bous pasturant. El camí del mapa Piolet, ens baixava per on estan els bous, així que com tampoc veiem rastres, decidim seguir per la pista. Uns metres més enllà, la pista fa una pujada i a dalt ens està esperant un bou plantat al mig la pista. Ràpidament decidim  per no tenir cap problema amb l'animal, de continuar a la dreta pel que sembla un altra pista, on uns metres més enllà veiem unes fites i el principi d'un corriol, orientat cap a on volem anar (NO). Anem baixant per aquest bonic corriol i passem el Coll Roig i el Portell de la Màxima per finalment acabar a baix al Barranc de la Bonyiga. Tota aquesta baixada tampoc està traçada al mapa Piolet.
Seguim pel Barranc de la Bonyiga i trobem la Cova Gran, una cavitat al peu d'una gran mola de pedra. Seguim camí avall fins que anem a sortir al mas de Platero i al camí de Formenta, on tenim els cotxes.
NOTA: Mapa Editorial Piolet: Els Ports (nord i sud) amb moltes imprecisions, per la quantitat d'erros en els senders, que estan mal localitzats.

Distància recorreguda   10,8 km.
Desnivell acumulat       372 m.