20170523

P.N. Els Ports: Paüls a Alfara de Carles

Sortida cap als Ports, des de Girona. Ens trobem amb Marc i Javier a Paüls, per continuar fins a les fonts de St. Roc, punt de sortida.
La ruta planificada, una circular, finalment queda en una travessa, acabada a Alfara, per la dificultat en seguir els senders marcats al mapa dels Ports de la Editorial Piolet, ja que no es correspon la situació del sender al mapa, amb la posició gps. Les pistes, sí estan ben situades al mapa.
Sortim des de les fonts, seguint el GR 7 que ens va pujant pel mas de Castillo, fins a la punta de Mantega, des d'on ja tenim una visual a l'altra vessant de la muntanya, amb les característiques roques de Benet, coll de Membrado i la plana alta. Seguim el GR i quan ja som a prop de l'Espina, trobem el Coll de l'Enrajolada, on hi ha el baixant (PR) cap a Paüls. Seguim i ens arribem fins a l'Espina, on ja tenim a la vista Alfara de Carles. Continuem pel GR fins arribar, ja molt a la vora, al Coll d'Alfara, per on comencem a baixar en direcció al poble. A PARTIR DE AQUEST PUNT, COMENCEN LES DIFERÈNCIES ENTRE LA POSICIÓ DEL CORRIOL AL MAPA I LA POSICIÓ GPS. QUEDA MARCAT AMB COLOR VERD LA DESVIACIÓ DEL MAPA.
El camí, va baixant i perdent altura molt ràpidament. Quan arribem als Bassis, el deixem i ens desviem per anar a emplenar aigua a la font dels Bassis. Decidim no retornar al camí de baixada, ja que veiem la possibilitat de adreçar baixant directament cap al fons de la vall. Ho fem, però més avall, tenim de saltar un filat i  ja retrobem el camí del mapa, quan som a la vora del Corral de Simeón. PRIMERA SORPRESA: els bous braus, corren tranquil·lament pel lloc on passa el camí al mapa. Això ens obliga a desviar-nos, pujant muntanya amunt pel costat i anar a buscar el camí marcat al mapa com a GR 171, més amunt i previ saltar una tanca metàl·lica. SEGONA SORPRESA: quan pensem que hem trobat el camí, no es així; NO EXISTEIX. Pugem fins a lo Crespí i a dalt no hi ha manera de rastrejar el GR 171 no hi ha ni marques ni camí. Tot això ens fa decidir a tornar a retrocedir, evitant els braus per fora la tanca i anar a baixar pel camí bo fins a la carretera i al poble. Desprès del temps perdut buscant camins inexistents, decidim demanar un taxi que ens porti fins a St. Roc per buscar els cotxes.
Des de la font dels Bassis, es millor retrocedir un altra vegada al camí de baixada (verd al mapa) i seguir-lo fins a baix a la carretera, per anar al poble.
Mentre esperem i preguntant a la gent del poble, deduïm que el GR 171 ara passa per dintre el poble, puja per la vora del cementiri i segueix fins l'anomenat Mas de Marí on deu enllaçar amb el camí "fantasma" per on hem provat de pujar, però com be diu en Marc, això ho deixarem per una altra vegada.....
Val a dir que a la baixada, des del coll d'Alfara, hem vist per l'esquerra, un sender que pot ser bo, per anar a empalmar amb el que puja des de Alfara, cap al coll de Pauls, amb el que es pot estalviar fer tanta baixada i pujada.
Desprès d'aquesta primera aventura, ara ens queda agafar els cotxes i anar fins a Valderrobres, a la nostra destinació: Hotel el Salt, on ens esperen els nostres amics la Helena i Antonio, que com sempre, ens tracten de meravella. Totalment recomanable.

NOTA: Mapa Editorial Piolet: Els Ports (nord i sud) amb moltes imprecisions, per la quantitat d'erros en els senders, que estan mal localitzats.

sortida de travessa
Distància recorreguda     14,9 km.
Desnivell acumulat         924 m.
temps efectiu, caminant   7 h.