20181020

C.E. ISARD.- Comanegra, des de Lamanère

Aquest dissabte, sortida Isard cap al Comanegra, desprès d'un episodi de pluja llevantada, que ha deixat tot, molt moll i fangós. Desplaçament fins al llunyà Lamanère. Deixem els cotxes a un aparcament, situat desprès de passar pel poble. La sortida d'avui ens mostra la vesant desconeguda del macís del Comanegra.
Comencem a caminar, sortint des de uns metres més enllà del aparcament, agafant un corriol indicat a Santa Cristina. El corriol, va pujant molt ben definit, fins arribar a la petita ermita de Santa Cristina. Aquesta vegada, quan som al pla, ja podem distingir l'ermita, doncs s'ha fet una bona neteja de matoll i arbres que la tapaven.
A la dreta de l'ermita hi ha un camp herbat, per on hi passem, fins a una pista que hi ha al altre costat, que seguim a l'esquerra direcció (SE) primer i desprès (S) i anem a sortir a una pista més principal, on hi ha unes cases amb filat al costat del camí. La seguim a l'esquerra (S) i més endavant, trobem una cruïlla. Surt a la dreta un camí. Seguim a l'esquerra uns metres i desprès, agafem el camí que surt per la dreta, l'hem de seguir i ens va pujant. Desprès d'un parell de corbes, surt a la nostra dreta un corriol que puja més dret i que es un adreçador de la pista. L'agafem i ens porta a trobar-la novament, i la seguim a la dreta. La seguim fins a trobar una nova cruïlla, on agafem la pista cap a la dreta (a l'esquerra aniríem al Coll del Perer) Estem al Coll de les Falgueres. Seguim la pista i uns 350 m. més endavant hem d'agafar un corriol que puja per l'esquerra, on hi ha un indicador direcció Lamanère a un arbre. Seguim aquest corriol, on hi ha marques vermell/blau i que puja decididament un poc més amunt, hem de fer un gir a l'esquerra, per seguir les marques fins a dalt al Pla de la Serra. Ja som a la carena del Comanegra. La traça, avui està dificultosa, per ser moll i amb la pendent que hi ha, ens fa relliscar molt sovint.
Quan arribem al Pla, pensàvem trobar força boira, però encara podem gaudir del paisatge. Fem un breu descans i mentre tenim a la vista i d'esquerra a dreta, el Pica de les Bruixes, Sant Marçal, la Vall d'Hormoier, el Bestracà i al darrera el Mont Petit i Mont Major, el Talló i Puig d'Ou i la serralada del Comanegra. Seguim cap a la dreta, el camí que va carenant, avui força fangat, i que ens porta al Puig de Comanegra, la Collada Fonda, el Cim de Bordellat, baixant al altra Collada Fonda més occidental i desprès ja anem per baixar fins al Coll de Malrem, on abans d'arribar-hi, fem la parada per dinar.
Emprenem la baixada, seguint el GR-83 que sense pèrdua, però amb força aigua pel camí,  va n paral·lel a la riera de Lamanère,  i finalment ens fa sortir a la carretera que ve des del Coral. La travessem i seguim el corriol que baixa al altre costat i que ens torna a fer sortir a la carretera, que ara seguirem fins al poble, on tenim els cotxes.