20190807

Horta de Sant Joan: Gorgues del riu Canaleta

Sortida matinal i molt interessant. Fem l'aproximació per la pista que va a l'àrea de La Franqueta, agafant el desviament que puja cap a les Roques de Benet, deixant el cotxe a la primera cruïlla que ve per l'esquerra, des del Coll de la Terra.
Comencem a caminar, seguint pista a munt. Es pot adreçar a algun punt, però natros hem seguit la pista en pujada fins al Coll de Membrado. A partir de aquest punt, la muntanya està més herbada i fresca amb l'ombra dels pins. Seguim la pista direcció SE, passant per davant les runes del Mas de Borrell i més endavant va girant a nord, portant-nos a les runes del Mas de les Eres (terreny obert).
Agafem la pista que va baixant, passant per davant les parets del mas d'Espolsaigualeres, arribant a la font de la Carrasca (sense aigua). Esmorzem a la vora, on ja està preparat per poder seure. Seguim la pista de baixada i al arribar al fons, girem cap a la dreta, pel llit del riu sec, fins a la font Canaleta. Hi ha una aixeta per obrir l'aigua i a la vora un abeurador.
Ara, anem seguint el llit del riu. Cal estar atent a les fites de pedra que hem d'anar seguint, ja que el camí va passant de un costat al altre, el llit sec del riu. Mes endavant ja comencem a trobar els Estrets del Canaleta que passem fàcilment al no trobar aigua. Es un bonic engorjat calcari. Sortim a terreny més obert, d'ametllers i alguna paret de pedra seca. Arribem a les runes dels masos Capella i Fandos. Per aquí ja trobem les marques de la ruta Estels del Sud.
Tornem a entrar al Estret del riu Canaleta. A aquest tram (estret del Boter), si hi ha aigua, ja es més complicat de passar, però hi ha un pas alternatiu. Seguim pel riu fins a un punt, on a l'esquerra hi ha un tram equipat amb cadenes, per anar sortint del llit del riu, que ja deixem. Ara, anem direcció oest, seguirem l'antic camí ral que unia Alfara i Horta, pujant direcció al Coll de la Barca, però abans d'arribar-hi hem de girar a l'esquerra per un corriol que primer baixa direcció sud i desprès torna a pujar i baixar girant a direcció sud-oest. Seguint aquesta direcció i ja de pujada sense parar, fem cap al Coll de la Terra. Seguint la pista, als pocs metres, ja trobem el cotxe.