20241010

BON PAS. Lluçanès: St. Bartomeu del Grau - ruta PR C-223 (riera de les Llobateres) - riera de St. Bartomeu - Costa de la Vall - St Bartomeu

RESUM : És una ruta molt interessant, però cal tenir clar dos aspectes importants. No es aconsellable fer-la en època de pluges (es travessa i camina per la riera varies vegades) i el PR C-223 li falta força manteniment. Dit això, aquesta ruta ens ha agradat molt i te llocs molt interessants de veure i a la vegada també és una ruta molt feréstega.

Deixem els cotxes a l'aparcament que hi ha passada l'esglèsia, a la sortida del poble direcció Perafita. Des de l'aparcament, ja veiem el pal senyalitzat amb marca del PR (groga/blanc) que ja comença a baixar i que no hem de deixar de seguir fins tornar al poble. La senyalització és molt bona i no hi ha perill de perdre-la. Un altra cosa és el manteniment del camí. Només sortir, un poc més avall ja queda a baix a uns camps, totalment herbat i sense poder vere on posem els peus, compte perquè hi ha un petit rec a alguna zona i el perill de posar el peu i caure, és alt. Hi ha un pas alternatiu, seguint la carretera a Perafita i a la propera cruïlla seguir la B-433 (camí de les Ferreres) i a la urbanització, pel carrer de la Codina al final, segui el camí, per anar a trobar la marca del PR.
Seguim les marques direcció SO, per un camí que passa a la vora d'una granja -queda a la nostra esquerra- i continuem fins a tocar la B-433, per on seguim uns metres, fins a la primera cruïlla, on girem a l'esquerra, cap al torrent del Pont Gran, que seguim direcció sud, uns 330 m. Aquí el pal indicador del camí, està caigut al costat la pista. S'adivina el baixant, força embardissat, per on seguim per anar a la font de la Codina, previ salt del petit torrent. Hi ha alternativa de baixar-hi en millors condicions, passant pel costat d'un depòsit d'aigua blanc i més enllà hi ha el baixador.
La font, és seca. Continuem seguint les marques PR per un camí herbat que ens porta a una pista que seguim direcció S i sempre seguint les marques PR ens porta al Molí de la Codina (runes). Continuem seguint les marques i arribem a un lloc on el corriol va baixant i a la dreta, fem un anada i tornada cap al Salt del Molí i més endins la Bauma del Molí (raconada molt feréstega que cal veure). En tornar al corriol per on baixàvem, aquest davalla amb forta pendent fins a baix al torrent de les Llobateres. Ara, es quan es torna a complicar, ja que cal anar seguint les marques que segueixen el curs del torrent, per dintre, a un costat i a l'altre. Hi ha trams on el camí puja i s'alluna un poc de la riera, per més endavant tornar a baixar-hi i llocs on torna a estar complicat per estar força tapat el camí. Tot i així anem seguint el curs de la riera i arribem a un terreny de terres grises força espectaculars a la nostra esquerra i aviat deixem ja de resseguir la riera i comencem a fer pujada fins a una cruïlla de pistes, on seguim per la dreta i baixant fins a trobar el petit pantà de Vilatortella. Ens trobem al punt més llunyà i més baix de la sortida.
Deixem el pantà, seguint les marques PR i l'inici de la riera de St. Bartomeu i ara comencem a pujar suaument direcció NE, deixant la riera a la nostra dreta i desprès N, passant per la Solana i la casa en runes la Vall. Sempre seguint les marques PR pugem la Costa de la Vall fins arribar a dalt, a la carretera i a la vista del poble de St. Bartomeu. Anem cap al camp de futbol per a dinar a una zona tranquila i desprès ens dirigim a l'aparcament on estan els cotxes.