20131128

St. Martí Sacalm-Castell de Fornils-Grau del Goleró-El Far-Grau de Sta. Ana- St. Martí Sacalm

La sortida d'avui, passa a tenir un atractiu inesperat, la neu que ens trobem, ja abans d'arribar a Sant Martí Sacalm i que ens acompanyarà gaire bé tota la jornada.
Sortim de St. Martí, pel camí indicat a Castell de Fornils. Anem baixant pel camí i trobem la cruïlla que a la dreta, va a les cases Puiggalí, Fornils i La Triola. Nosaltres, seguim per la que baixa a l'esquerra, direcció al Castell de Fornils. Més endavant, trobem Can Santpau, a la nostra esquerra i seguim baixant uns 700 m. i ja trobem a dreta i esquerra del camí unes fites, que ens indiquen a l'esquerra el Castell, visible des de la pista. A la dreta, el camí que ens pujarà cap a La Triola. En aquest punt, aprofitem per esmorzar.
Seguim camí i ens desplacem direcció nord oest, per desprès girar a nord est, camp través, i apropar-nos a La Triola. Seguim un camí que va a sortir a un camp, on veiem al altre costat, a la dreta, una fita que ens indica el corriol a seguir cap als graus(Cabrafiga i Goleró), anem seguint el camí i deixem la pujada al Cabrafiga a la nostra dreta. Seguim, anant a buscar el tancament de la vall al lloc on acaba la cinglera del Far. A la que comencem a pujar, a un punt on a la nostra dreta hi ha una pared de roca, trobem a l'esquerra del corriol una petita fita, que ens indica el baixador a la cova del Goleró o també dita cova d'en Salvi. En Quim, s'ha documentat i es correcta la dada.
Fem l'entrada a la cova i cal dir que la seva llargada es d'uns 400 m. encara que està plena de grans rocs, procedents de despreniments, que quan son humits tenen el perill de relliscades i possibilitat de que el peu se'n vagi per algun forat. Pel sostre hi ha formació de estalactites i alguna zona amb líquens de color blanc. També hi té una colònia de rats penats. Cal anar equipat amb roba adequada, doncs hi ha passos molt estrets i com un fang, que en realitat son defecacions dels rats penats.La cova es va descobrir als anys 80 del segle passat. Tornem a sortir desprès de haver fet uns metres de llargada.
Retornem al camí i seguim pujant el Goleró fins a dalt al Pla de l'Om, on hi ha el grup de cases que li donen el nom. Fem un gir cap al est, pel mig dels camps, per anar a buscar el corriol que puja per Cabrafiga i seguir per sobre la cinglera, fins al Far. Aprofitem per dinar a fora i prendre el cafè i després anem a baixar pel grau de Santa Ana, per anar a buscar els cotxes.

Distància recorreguda     16,3 km.
Desnivell acumulat           572 m.