20140130

Serres de Malforat i de Vivers i Camí Romà (Capsacosta)

Aproximació des de Girona, per Banyoles i autovia de Olot, sortida a La Canya i agafar la C-26; passem l'Hostal Nou de Bianya i desprès del restaurant cal Enric, que està a ma dreta, a un km. més amunt aproximadament, a la dreta de la carretera hi ha una casa de colònies, La Coromina i a ma esquerra de la carretera, un entrador on es poden aparcar els cotxes.
Comencem a caminar seguint el camí a nord, que travessa la carretera. Al altre costat hi ha l'indicador a Sant Martí del Clot. Seguim el camí asfaltat que ens hi puja i que està marcat amb pintura groga. Des de sant Martí, el camí segueix marcat amb la pintura groga i direcció nord, fins a convertir-se amb corriol que va pujant decididament i fent un gir cap a nord est, fins al Coll de la Barcadura.
Arribats al coll, ja tenim vistes cap a la vall del Bac amb el Mont Major i el Talló. Al mateix coll, surt un corriol direcció est i per la mateixa carena, que va pujant i ressegueix tota la serra de Malforat i Vivers. Va passant pel Cap de la Baga, la Portella del Coll, el Coll de Migjorn fins arribar al Collet del Cortal a trobar la carretera C.153A a Sant Pau de Segúries.
Aquest corriol no està marcat. Només hi trobem marques utilitzades pels caçadors, però està molt fressat i es segueix perfectament. Al mapa Alpina de l'Alta Garrotxa hi consta, i l'hem seguit perfectament. Aquest recorregut es molt bonic perquè et va donant vistes a les dos valls. La del Bac, amb les seves ermites, M.de Déu dels Àngels a Llongarriu, S. Martí de la Torre, Sta. Magdalena del Coll, S. Feliu del Bac. Al altre costat, vistes a tota la vall de Bianya i pujada cap als túnels de Capsacosta, el Puigsacalm recent nevat i tota la serra emblanquinada per la neu.
Quan arribem a la C-153A hi ha una corba molt pronunciada, el corriol es ressegueix a uns metres, direcció Sant Pau de Segúries i surt a l'esquerra. Aquest tram es una mica més dificultós de seguir, per les fulles que hi ha al terra en alguns llocs, però en cas de dubte cal fixar-s'hi i ja es veu la traça. Passem el Portell de S. Salvador, el Serrat Fresc -punt més alt del recorregut: 1003 m.- i arribem al coll de Cap Sacosta. En aquest punt hi trobem una mica de neu, de la nevada d'aquesta nit passada.
El camí Romà, uneix S. Salvador de Bianya amb S. Pau de Segúries servia de via fins a primeries del segle XX, com a nexe entre les comarques de La Garrotxa i el Ripollès. Els arqueòlegs el consideren probable d'origen Romà i podria tractar-se d'un ramal secundari de la Via Augusta.
Comencem a baixar seguin el camí i travessem per dos vegades la C-153A, quant ja ho fem a la segona vegada, ens trobem a l'altura de Sant Salvador de Bianya i des del camí ja s'hi veu. Arribem a l'oratori de Sant Josep i seguim baixant passant per sobre d'un túnel de la C-26 i mes avall passem pel davant de tres cases, La Pineda, Cal Salvi i el Perot. Baixem fins a la riera i passem el Pas dels Traginers i ja ens queda caminar uns 80 m. fins a on tenim els cotxes.

Distància recorreguda        16,9 km.
Desnivell acumulat              860 m.
Temps efectiu, sense parades  5 h. 37'

Enllaç a la traça:   http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=6068897

Enllaç al àlbum de fotos de Pere:

Enllaç al àlbum de fotos de Eduard: