20140818

El Port: Tossal d'Engrilló i Mola Grosa, per l'Escalerola i Canal del Estarrossall

Ruta espectacular, i variants menys conegudes, per pujar al Montsacre. Avui comencem un pel tard, per esperar al nostre company Eduard, que ve des de Girona, però el temps es bo i al no fer calor xafogosa podem fer la ruta sense cap problema.
Ens aproximem per la T-330 direcció Horta a Prat de Compte, al km. 24,5 aproximadament i a ma dreta, surt una pista asfaltada direcció S., que va pujant i passa pels Masos, desprès es bifurca i seguim pujant a l'esquerra. La pista passa a ser de terra i no gaire apta per cotxes que no siguin alts. Arribem a un punt on trobem a la dreta de la pista una fita de pedres. Aquí deixem el cotxe.
Seguim el camí marcat amb color vermell, que surt des de la fita, anem pujant per mig del bosc de pi i trobem zones humides, que evidencien presència d'alguna font que ara no raja. Mes amunt arribem a una tartera, on el camí va pujant per l'esquerra i força empinat. Val la pena girar-nos per veure el paisatge, que deixem a l'esquena, les agulles de Bot, el poble i els generadors de la Terra Alta. Sembla que el camí ha d'anar a parar a un Collet que es veu des de baix, però arriba un moment que fa un gir a l'esquerra i va a buscar la paret de roca. Ens trobem a l'Escalerola, un pas equipat amb cable, i d'altres sense, però que no te cap dificultat per passar-hi, ens puja a sobre la cinglera. Fem cap a un coll, on a la nostra dreta veiem el Tossal d'Engrilló i a baix nostre la bassa de la Refoia i a sobre, la Mola Grossa.
Seguim per la carena, cap al Tossal d'Engrilló. Desprès de descansar i gaudir de la vista que s'ofereix des del Tossal, baixem per veure el Teix d'Engrilló i seguim fins a la bassa de la Refoia, on girem direcció S. per agafar un camí que va baixant i passa a la vora de un pi monumental, aquest camí l'hem de deixar més avall per anar a buscar a la nostra esquerra un corriol que puja cap a la paret de roca. Aquest corriol ens puja fins a l'escletxa que ens permetrà el pas per arribar a la Mola Grossa. Un cop a dalt, la vista també es espectacular.
Seguim el corriol direcció E. i ens va baixant un altra vegada fins a la pista, que creuem direcció N. i seguim el camí marcat un altra vegada de color vermell. El camí va rodejant el Pla de la Refoia i va buscar la carena i la segueix direcció NE. fins arribar a la punta del Estarrossall, on trobem l'indicador de baixada a la Canal del mateix nom. El camí baixa amb una forta pendent, però anant en compte de no fer rodar pedres, es pot baixar a poc a poc i ens deixa al cap davall, un altra vegada a la pista on tenim el cotxe, on hem de seguir a l'esquerra, direcció O., fins trobar-lo. Baixant veiem abans d'arribar al cotxe, un altra fita gran, al costat esquerra del camí, d'on surt un corriol que ens portaria pel Barranc del Salt, fins a la paret per on cau el Salt quan hi ha pluges fortes. També des de baix a la pista, tenim una bona vista a tot el baixant de la Canal que hem fet.

distància recorreguda               10 km.
desnivell acumulat                    784 m.
temps efectiu, sense parades   4 h. 25'

enllaç al àlbum de fotos de Eduard