20150506

Els Ports: La Pataquera - Mola de Lino . Canal del Rito . Ullals de Tall Nou . Gúbies i Estrets del Regatxol - La Pataquera

Per segon any, preparem tres dies de sortides pels Ports. Aquest any, el grup està format per quinze caminants: Antoni, Conxi, Eduard, Francesc, Joan Anton, Joan, Maria, Martí, Mercè i Salvador, Montse i Narcís, Pere i els dos organitzadors Marc i jo.
Igual que vàrem fer l'any passat, muntem el nostre centre d'allotjament al Hotel El Salt, de Valderrobres, on els seus propietaris Helena i Antonio, ens tracten de meravella. Es un hotel totalment recomanable tant per fer turisme per la zona, com per anar a fer caminades per les seves pròximes muntanyes dels Ports.
El primer dia hem preparat aquesta sortida que recorre la part alta del riu Ulldemó, arribant fins a les Gúbies del Regatxol, lloc on ja no es pot seguir caminant.
Comencem, deixant els cotxes al aparcament de La Pataquera i des de allí mateix, ja pugem per un corriol que surt direcció (E) i va decantant-se a (N) cap al Barranc de Maclac, que queda a la nostra esquerra. Desprès, es torna a separar d'aquest paratge i va girant a (E) per anar a parar als Masets de Lino (casa restaurada, que es lloga i que te accés per pista).
Desprès, en lloc de seguir per la pista que va donant la volta a la Mola de Lino, decidim de pujar pel dret fins a dalt la Mola, per veure des de aquest punt, la vista que ens envolta. Al nord, La Miranda de Terranyes (on varem estar l'any passat), cap al est al fons, el Mont Caro. Al sud est, per sota nostre, la canal de Rito i al sud els estrets del Ulldemó.
Seguim, baixant també camp a través, per la vessant est fins arribar a la pista que seguim uns metres fins arribar a un contenidor que hi ha al costat del camí i allí surt per la dreta un corriol direcció (O), primer planejant i desprès ja perdent desnivell cap al (SO) per la Canal de Rito, amb unes magnífiques vistes a la nostra esquerra de les parets de L'Enclusa. Seguim la baixada, fins arribar al Coll Roig (nom que li dona el color del terreny) i seguim baixant fins arribar al Ulldemó.
Només arribar-hi ja trobem al altre costat pel baixant del Barranc de Tall Nou, els ullals del mateix nom, que aporten el caudal bàsic, tot l'any al riu. Desprès de refrescar-nos, seguim riu amunt, salvant blocs de pedra, per arribar a les Gúbies de Regatxol, fins a un lloc on hi ha una piscina natural que només es pot salvar nadant, i aquest es el final pels caminants.
Desfem camí fins als Ullals i comencem a baixar pel riu. Uns 170 m. més avall d'on en deixat la sortida de la Canal de Rito i pel costat dret del riu (baixant), hi ha un camí que va pujant i salva un tram de riu complicat, si no et vols mullar. Seguim per aquest camí, que més avall, torna a sortir al riu i seguim baixant, passant de costat a costat, salvant diferents obstacles (es un tram entretingut, si no et vols mullar al riu), fins arribar al punt on hem deixat els cotxes.

Distància recorreguda             15,3 Qm.
Desnivell acumulat                  746 m.