20151212

Santa Eulàlia de Puig-oriol - St. Cristòfol de Borrassers - Alpens - Santa Eulàlia

Avui, la colla de dissabtes, hem anat a fer un cop d'ull per un terreny força desconegut, dintre el Lluçanés.
Sortim des de Santa Eulàlia de Puig-oriol, direcció nord, per la carretera i desprès de uns 200 m. ja trobem a la nostra esquerra el camí pecuari marques GR-1, que anirem seguint. Va força prop de la carretera. Aquest camí es el Camí Ral d'Alpens a Santa Eulàlia. Aviat arribem a la ermita de Sant Cristòfol de Borrassers - ens hem de desviar uns metres del camí, però desprès de la visita, el tornem a trobar més endavant. Gairebé tot el camí es pista marcada com a camí pecuari i anem guanyant alçada amb un dolç desnivell fins arribar a Les Collades i el camí fa una baixada fins al Pla de la Devesa, per tornar a pujar cap El Graell, un grup de cases, on hi ha la ermita de Sant Joan, que anem veure.
Seguim camí marcat i fem cap a la pista que arriba al Graell. Anem seguint el GR que ens portarà fins al poble de Alpens, on fem un petit recorregut, veient els pessebres que hi ha a algunes entrades i els treballs de forja que son mostrats per diferents llocs del poble.
Desprès de un descans al bar del poble, desfem camí pujant un altra vegada a la pista, a sobre la costa del Graell i continuem desfent tot seguint el GR- fins al Collet Roig, on ara agafem a la nostra dreta, una pista que surt direcció (O) amb marca groga. Anem seguint, baixant amb dolç desnivell, per l'artiga Vella, fins a la zona del Quintà del Moli -Molí de Graell- on un poc més avall, hi ha una cruïlla. Seguim per la dreta i seguir direcció (O) fins a la Bassa dels Bous, on a un altra cruïlla, hem de seguir a l'esquerra (S), sempre seguint les marques grogues. Així arribem a la Tor de l'Espà, una casa gran que hi ha a la vora del camí. També, al altre costat hi ha la Ermita de Sant Quirze de la Tor.
En aquest punt -cruïlla- deixem el camí de les marques grogues i agafem la pista que surt per l'esquerra (S) i deixa la casa a la nostra dreta. El camí va baixant i girant cap al (SE) pel costat del Rec de Bartrons (baixa sec), fins al Gorg del Marqués, on s'ajunta amb el Rec de la Baga, que ve del altre costat i aquest porta aigua. Seguim la nostra pista, que ressegueix el ara anomenat Riera del Lluçanès i ens porta, pujant pel costat del Pantà de Santa Eulàlia fins acostar-nos a una pista de cotxe, a la vora de la casa de Tiratemples i seguir pujant cap al (E) fins al Coll Griell, des d'on baixem a la carretera i ja tenim a tocar Santa Eulàlia.

Distància recorreguda          21,7 Qm.
Desnivell acumulat               533 m.