20161020

Albera: Vilamaniscle a Puig de'n Jordà

Aquesta es una sortida, que ja feia molt temps que l'havíem fet. Com que la previsió de pluja era bastant probable més enllà de les Salines, hem decidit de fer Albera i recuperar-la.
Accés per Vilamaniscle, pujant cap a la part alta del poble, a la zona de Colònies Tramuntana, dirigint-nos, a partir de aquí per pista de terra cap al Coll de la Serra, on deixem els cotxes a la vora de un gran dipòsit d'aigua, de bombers.
Sortim direcció nord, pel camí barrat i amb marques grogues que ens portarà per la carena de la Serra de la Baga d'en Ferran. Seguint sempre la carena, fem cap al Puig del Roure i continuem cap al nord pel Coll de Dofines. Desprès, passem la part més entretinguda de la caminada, pels Esquerders, on hi ha un parell de passos equipats amb cadena, però que no presenten cap dificultat. A la fi d'aquest tram, arribem al pollegó de Roques Blanques i fem una parada per esmorzar al Coll de Pallerols. Cal dir que durant tot aquest tram, tenim unes vistes molt boniques a la plana del Alt Empordà, la vall on del monestir de Sant Quirze de Colera i a l'altra vessant, la Serra de la Balmeta i vista al mar i Cap de Creus.
Seguim el sender, sempre amb marca groga, dirigint-nos cap al nord, per acabar pujant al Puig de'n Jordà (757 m.). La vista, des de aquí ja es a 360º i ens arriba pel nord fins al Neulós, al est mar i Cap de Creus, al sud la plana del Alt Empordà i al oest Garrotxa i Pirineu, que estan més tapats.
Baixem un altra vegada cap al sender per on hem pujat, fins a la barraca.refugi que hi ha al peu del Puig.
Desprès, fem un gir a l'esquerra (E), seguint un sender que recorre la conca de la vall i va a parar a l'altra carena, al Coll de les Artigues. Des de aquí hi ha la opció de seguir carenant la Serra de la Balmeta o agafar una pista que surt també direcció sud, per l'esquerra del coll i ens portarà fins a trobar el desviament indicat a la ermita de Sant Miquel de Colera. Com feia un poc de vent, aquesta vegada em optat per baixar per la pista on estem més a resguard.
Desprès de la parada a Sant Miquel, seguim el camí marcat (verd i blanc) cap al Coll de Sant Miquel, on pugem fins al Puig d'Esquers. Desprès, baixem pel dret seguint el llom de la muntanya, fins a trobar la pista, que seguim molt poc tros, fins a trobar a la dreta un sender marcat de grog, que ens baixa fins a l'església en runes, de Sant Martí de Vallmala. Fem parada per dinar.
Seguim el camí que surt direcció sud des de l'església i que aniria a trobar la pista que puja a Puig d'Esquers, però quan hem caminat uns 200 m. agafem pel dret, baixant pel llom de la muntanya (es bastant net) per anar a trobar més  avall un sender marcat amb grog (que també ve des de Sant Martí) i l'anem seguint baixant per la vesant esquerre fins a baix a on es troben la pista i la riera de la Valleta. Ara, ja només ens queda seguir la pista pujant, fins a on tenim els cotxes.

Distància recorreguda          15,5 km.
Desnivell acumulat                926 m.