20200827

BON PAS.- Vallter - Puig de les Borregues - Pastuira - Setcases

Un altre dijous que podem disposar de bus amb Ramon Pacheco. Així podem fer la sortida sortint des de Vallter. Comencem a caminar direcció al coll de la Marrana, de pujada i travessant les pistes. Fem la pujada al coll i desprès un descans per esmorzar.
Continuem ara direcció sud cap al coll de la Coma de l'Orri. Mirem de no perdre alçada i anem passant per la tartera, per no baixar més avall i tornar a pujar. Arribats al coll, seguim de pujada pels cims de la coma de l'Orri i amb vistes a les dues vessants, arribant al Puig de les Borregues, el punt més alt de la sortida (2.693 m.).
A partir d'aquí comencem a baixar direcció SE per la carena de Les Abretes, passant per la Jaça del Turó, Roques Blanques, Collada de Pastuira i el Cim de Pastuira. Quan som a aquest últim, deixem la carena de la Serra de Pastuira i seguim baixant, decantant-nos més cap al est i passant a la vora de la Font dels Ocells i seguim baixant sense camí definit, però mantenint la direcció SE, fins al Pla de les Noufonts, trobant més avall, el bosc de pins i abans d'entrar-hi, un sender transversal que segueix cap a la nostra esquerra. Veiem que el sender del mapa Alpina que portem, segueix baixant en la direcció que portàvem, cap a la Cabana de la Crestella, que es troba uns 160 m. per sota d'on estem. Per on baixa el sender del mapa, no es veu cap traça i a més el bosc s'embruteix pel sota-bosc, per tant, ens decantem a baixar pel que sembla una conca del terreny, al principi molt bé, desprès hem d'anar vorejant-la i quan arribem a una zona on el bosc està més net, seguim la baixada decantant-nos cap a la dreta, direcció sud.
Si torno a fer aquesta ruta, provaré de baixar aquest tram (fins la cabana), per la conca, i on hi hagi arbres caiguts vorejar a dreta o esquerra sense deixar-la, fins al pla on està la cabana.
Arribats a la cabana (en runes), decidim seguir la baixada pel camí que baixa al costat del filat (un poc més avall), passant a la vora del Cim de la Crestella. Trobem ja el que es un camí  (de les mines)que seguim i que va fent llaçades i ens va baixant fins a Les Creus, per fer un últim gir cap a NE i entrar a Setcases, on dinem al costat del riu i desprès ja pugem al bus.

Mapa ed. Alpina. Costabona

Sortida de travessa
distància                   13,1 km.
desnivells              + 581 m.    - 1.465 m.