20200903

BON PAS.- Espinavell - cim de Portabella - coll Pregon - Torre de Mir - Fabert - Espinavell

Aquest dijous, fem sortida de colla amb cotxe, i per tant hem preparat una circular.  agradable de fer i amb vistes espectaculars.
Des del mateix poble de Espinavell, comencem a caminar seguint el camí que està marcat a un pal indicador que hi ha al inici del carrer d'Amunt, marcat com a GR. Desprès de pujar-hi, queda ben entès el perquè del nom. Sortim a la part alta del poble i continuem pel camí marcat amb grog, que ens va pujant fins a passar pel costat del dipòsit del aigua i desprès continuem per una pista, que seguim fins a trobar una cruïlla. Seguim per un camí que surt a l'esquerra, a la dreta segueix el GR. Passem sota l'oratori de S. Joan, que està entre el nostre camí i el GR, que passa més amunt.
Continuem per aquest camí que va pujant, primer direcció NO i desprès girant a nord, sempre resseguint el perfil de la muntanya. Arribem a una corba tancada, al punt per on baixa el torrent de Comalada, aquí puja una drecera que va resseguint el torrent. Com ara hi baixa aigua, decidim de continuar pista amunt i fem un poc més de volta, però igualment ens porta al coll de Pany. Des d'aquest punt, acabem pujant camp traves fins al cim de Portabella, on podem gaudir de la vista que tenim. Es veuen la carena per on anirem al Coll Pregon cap al est i a baix a la vall, Els Banys.
Deixem el cim i baixem al dret, direcció SE i passant per la collada de Maçanells, el coll Pregon, el coll de la Clapa, passem vorejant el Puig de la Clapa, i arribem a les basses de Fabert, on ens desviarem passant al altre costat de la tanca,  cap al este i seguint el GR fins a la Torre de Mir. Allí, podem gaudir d'un mirador excepcional, al oest el Costabona, al NO cim de la Mort del Escolà, Crestes de Rojà, al nord pujada al Pla Guillem, cim de Set Homes i macís de Canigó. A baix, a la vall, Prats de Molló i al est el Coma Negra.
Desfem el camí fins a la tanca que hi ha al tram final per anar a la torre i fem una petita variant, girant a l'esquerra, seguint una pista que seguim uns 300 m. i desprès pugem uns metres a la dreta per anar a una font i seguir direcció sud fins al refugi no guardat. Desprès, camp través girem a nord, per anar a trobar de nou el GR per on hem anat a la torre i desfer camí, fins a les basses.
Quan hi som, fem una última ullada a tota la preciosa carena que hem caminat i també la carena muntanyosa que hem descrit al nord. Seguim direcció SO sense camí definit pel que es el GR 151. Quan tenim a la vista, per on segueix cap a les Roquetes (zona rocosa que ens queda a la dreta), continuem baixant direcció sud, pel que sembla un camí fet per les vaques, però més avall ja trobem alguna marca groga i més avall, entrem a una zona amb arbres, pel costat d'uns baixant d'aigua (les dous), continuem pel costat del aigua i a la dreta, fem cap a una font on hi baixa un bon doll d'aigua. Al poc, ja entrem sota bosc i el camí és marcat també com a GR i es molt agradable de fer, deixant el curs del aigua per baix el camí, a la nostra esquerra. Desprès, girem al SO fins a el Cortalet, on hem de girar a l'esquerra (sud), seguint el GR i anem força planejant fins a Fabert. Continuem la mateixa direcció i el GR per arribar al Pla d'en Bertran, on fa un gir cap al NO i comença a baixar. Abans d'arribar a Espinavell, fem parada per dinar i desprès ja seguim el camí, de baixada fins als cotxes.