20201003

COLLA ISARD.- Coll de Banyuls - la Calma - puig d'en Jordà - Tarabaus - Querroig - coll de Belitres - Portbou

La Colla Isard, tornem a reprendre les sortides a muntanya. Amb aquesta primera sortida dintre de la "nova normalitat", tanquem el cicle de "camins de l'exili" on hem pogut reviure un aspecte de la Memòria Històrica.
Aquesta, ha estat una travessa per tota la carena fronterera, des de coll de Banyuls al coll de Belitres i acabant a Portbou, amb bones vistes per un costat a tot  l'Alt Empordà, Garrotxa, les Salines, Canigó i fins i tot Montseny. Per l'altra, la costa vermella amb alguns dels seus pobles. Viatge amb mini bus Pacheco.
Sortim des del coll de Banyuls, primer tot planejant, seguint una bona estona el camí PRC 71, que cal remarcar que té força trams INVAÏTS de matoll alt, que dificulten el seu pas. Desprès del coll del Llop, ja comencem a pujar, seguint les marques fins assolir el puig de la Calma. Seguim la baixada, fins al coll de la Perdiu, on tornem a guanyar alçada fins al cim del puig d'en Jordà, sostre més alt de la sortida (757 m).
Seguim camí cap al coll del Teixó i desprès el dels Empedrats, passant pel costat del puig de Tarabaus, seguint el PR i passant per un frondós alzinar. Sortim al coll de Tarabaus. Aquí deixem el PRC 71, que segueix cap a baix a la vall i Portbou. Natros seguim per la carena en suau baixada fins al Pla del Ras, on arriba la pista que puja des de Portbou. Fem una suau pujada cap al coll del Suro, per ja emprendre la pendent més exigent del Querroig, fins a dalt la Torre.
Gaudim de les vistes a 360º i comencem la baixada, també en algun lloc hi ha doble camí obert, però el principal es torna a enllaçar de seguida. Acabem de baixar al coll de la Farella, on fem descans per dinar. Des d'aquí es domina tota la conca muntanyosa de Portbou.
Desprès seguim pel camí que puja per la carena i arribats al punt més alt, ja tenim en suau baixada que anem fent fins a trobar la pista, que seguim de baixada i ens porta al coll de Belitres (punt fronterer de la carretera cap a França), on també hi ha el monument en record de la gent que va patir la retirada a la guerra, que ens acostem a veure.
Desprès desfem uns metres fins a la part del darrera d'una casa que hi ha i per on baixa el camí que ens portarà fins a baix a Portbou, on ens espera el bus.

mapa ed. Alpina. Alt Empordà.

sortida de travessa
distància                    13,6 km.
desnivell                     + 771m. i - 1.120 m.