20240613

BON PAS. Ripollès: Rialb-Fustanyà-Queralbs-estret del Forn-Vilamanya-Batet-Rialp

Avui, sortida cap al Ripollès. Fem aproximació direcció Queralbs, deixant els cotxes a la vora de la carretera, abans d'arribar al desviament de La Casanova.
Comencem a caminar uns metres per la carretera, direcció a Queralbs, fins a trobar l'indicador a la dreta, cap a La Casanova per on seguim. Pugem per la pista asfaltada, passant sota l'aqüeducte del canal, fins a sota La Casanova i desprès seguim cap a la dreta i agafem un corriol tancat amb filat, per fer un anar i tornar fins a la cova de La Casanova.
De tornada, seguim la pista fins a St. Sadurní de Fustanyà i seguim desprès uns metres més enllà, per baixar a l'esquerra pel camí marcat en groc. Natros, hem baixat en paral·lel per un altre, que el va a trobar igualment més avall.
Baixem per aquest camí fins a la Central del Molí, per on creuem el Freser pel pont que hi ha i que va a sortir a la carretera de Queralbs. La creuem i al altre costat emprenem la pujada pel camí de Núria cap a Queralbs, creuant més amunt la via del tren-cremallera.
Un cop som al poble, ens apropem a l'església de St. Jaume de Queralbs on fem un descans. Després, seguim cap a l'oest seguin els indicadors de "ruta de l'estret del Forn". Desprès de sortir del poble, més enllà trobem una cruïlla, on per l'esquerra baixa el camí per anar a Vilamanya, que agafarem de retorn de l'estret del Forn. Ara, seguim els indicadors cap a l'estret, passant per la font del Coronel (hi baixa un bon goll d'aigua) i arribem a l'estret, per on baixa el riu de Tosa, ara amb molta aigua. La verdor del bosc i l'aigua abundant, fan que puguem agrair contemplar aquesta meravella de natura. L'estret, està espectacular i per arribar-hi en faciliten l'accés dos passeres per creuar el torrent.
Desfem camí fins a trobar el que va cap a Vilamanya i l'agafem tot baixant fins a tornar a trobar el riu de Tosa, que passem pel pont del Boscàs i després torna a pujar sota bosc fins sortir a la carretera a sota el veïnat de Vilamanya, on hi ha un bon mirador.
Des d'aquest lloc, agafem l'antic camí (marca groga), que ens baixarà fins a Batet, on fem parada a la capella de la Mare de Déu del Carme, per desprès seguir el camí amb marca groga, que ens baixa a la carretera a l'alçada de Rialb.
Seguim uns metres la carretera i abans de passar les vies del tren, entrem per l'esquerra per un camí on hi ha tanca de cadena, i que va entre la via del tren i la tanca de la finca. Pugem  uns esglaons i en uns pocs metres, ens porta fins a la cova de Rialb. Fem un retorn fins a la carretera i passant la via i el pont de la carretera, ja som als cotxes.