20240627

BON PAS. Albera: Coll d'Ullat (chalet) - Puig Neulós - Coll de l'Estaca - coll d'Ullat.

Sortida que es pot fer inclús a l'estiu, excepte ,dies de molta calor. Fem aproximació per El Pertús i la D-71 fins al coll d'Ullat, on hi ha lloc per aparcar.
Comencem a caminar seguint el GR 10 de pujada, pel costat del refugi fins arribar a la carena a l'alçada del Roc dels Tres Termes. Seguim cap al Neulós, passant el coll del Pou. Avui, a marina hi ha molta boira i des de la mirada privilegiada del Puig Neulós, no ens deixa veure la costa vermella ni la costa de l'Alt Empordà.
Seguim la baixada pel GR cap a la font i refugi de la Tanyareda, passant a la vora dels faigs monumentals que hi ha a la falda del Neulós. Avui, la natura està potent i la varietat dels verds es distingeixen  perfectament.
El sender ens porta pel coll Pregón, el puig Talaiador, el coll del Faig, el coll de l'Orri i el puig de les Basses, per arribar fins al coll de l'Estaca, punt més llunyà de la sortida.
La tornada la fem durant una estona per la pista, des del mateix coll, passant per la font de l'Orri i poc desprès es troba la pista que baixa a la dreta cap a Sorède. Natros, seguim a l'esquerra (la pista fa una petita pujada) i més enllà, a dintre bosc de faig, a la nostra esquerra, es veuen les tanques de protecció del pou de glaç que hi ha. Ens hi acostem i desprès adrecem per dintre la fageda per anar a trobar el GR que ens porta al refugi de la Tanyareda i a la font, on aprofitem per refrescar-nos.
Desprès, pugem des de la font, direcció oest, per anar fins al filat, on hi ha l'indicador PR. Passem a l'altre costat del filat i anem seguint camí direcció oest, flanquejant el Neulós. Ara tenim a la vista el castell de Recasens i la casa-restaurant que hi ha a la seva dreta. En una estona arribem a un dels pous de glaç més ben conservats que queden al territori. En passar-lo, ja anem a sortir al coll del Pou i desfem camí fins al coll d'Ullat, on fem parada per dinar i desprès retornar cap a Girona.