20240702

BON PAS.- Vall d'Aran.- Vall de Ruda-Saboredo-coll de l'estany Gelat-Gerber

Un any més en hem anat a fer rutes a l'Aran. El temps el tenim molt bo per caminar. El grup hem fet aquesta travessa aprofitant que disposem del bus TEISA que ens ha portat des de Girona. Ens fa l'aproximació i ens deixa al aparcament del Port de la Bonaigua.
Comencem caminant direcció SE, deixant el repetidor a la nostra esquerra fins a trobar el camí amb marca groga que ens anirà baixant direcció sud fins al fons de la vall de Ruda a l'alçada de la Pleta de Restanca, on trobem el GR 211.4 que anirem seguint de pujada a lo llarg de la vall. Arribats al barratge de Saboredo, que deixem a la dreta, continuem amunt fins arribar al refugi, on fem una parada per reposar.
Retornem uns pocs metres i agafem el camí direcció SE que fa una petita baixada fins a trobar el riu Saboredo, amb passera que creuem, i seguim ja de pujada cap a l'estany Major de Saboredo, que passem pel seu costat deixant-lo a la dreta i més enllà hi ha l'estany Naut.  Seguim pujant i arribem al estany de més amunt, l'estany Gelat o també anomenat Glaçat.
En aquest lloc, anem seguint les fites i traça de camí i quan som a mitja pujada entre el llac i la part alta, hi ha un punt, on cal fer una petita grimpada per salvar un desnivell de roca, que pot tenir dificultat per caminaires no acostumats, on necessitaran ajut. No cal cordar. Superat aquest lloc, el camí segueix pujant fort fins al punt més alt de la sortida, cota 2600 aprox. i desprès més o menys planejant fins al coll de l'estany Gelat. Aquest és el lloc, on tenim vistes a les dos vessants de la muntanya, per on hem pujat (Saboredo) i la que baixarem (Gerber), amb el refugi a la vista. Mirant cap a Gerber, a la nostra dreta tenim el Tuc de Saboredo, el coll i el Pic d'Amitges.
Comencem la baixada i aquesta vegada se'ns fa feixuga, per la quantitat de bloc de pedra que hi ha a aquesta vessant. Un altra vegada, l'havia fet de pujada, passant pales amb neu i no es veien els blocs de pedra. Arribats a l'estanyol abans del refugi, fem parada per dinar.
Continuem i passem pel refugi, deixant a la nostra dreta l'estany de l'illa. Tot de baixada, anem fem camí, deixant a la nostra dreta l'estany Redó i l'estany Ronyó. Quan hem passat aquest últim, aviat ja tenim a la vista a baix, a la nostra esquerra, l'estany Gerber. Per arribar-hi, hem de salvar un fort desnivell de baixada, passant a la vora del salt que desaigua de l'estany Ronyó i continuar baixant per anar a vora aigua, ja a la part on desaigua l'estany.
Continuem baixant camí i ja trobem l'estanyera del Mig, i més avall, l'Estanyet. Aquí, el camí va baixant en vista a la carretera C-28 amb la Mare de Déu de les Ares i més amunt l'aparcament de la Peülla, on ens espera el bus. Hem gaudit una sortida preciosa i exigent.