20240703

BON PAS. Vall d'Aran.- coll de Baretja-Era Trona-pic d'Arrès-Tuc de Poilanèr-coll de la Montjoia-M.de D. de l'Artiga.

Per fer aquesta ruta, hem utilitzat el servei de taxi Olperer, TAXIS OLPERER (visitarties.es)  que ens ha portat fins al punt de sortida i ens ha recollit a la vall de l'Artiga i que ens ve donant servei durant els anys que caminem per la Vall. Recomanable per la seva formalitat i bon tracte.
Espectacular ruta de muntanya, per la carena que delimita la fronterera amb França. El camí és ben definit durant tot el recorregut, exceptuant una part de la baixada des de la Monjòia. Es camina entre pastures i unes vistes des de la carena durant bona part del recorregut. Son per la vessant francesa, als cims més emblemàtics del Pirineu: cap a l'oest, el poble de Banyeres de Luchon, el cim Maupas (3109 m.) que conserva una petita gelera, situats a territori francès. Al Pirineu Aragonés, més al sud, tenim vista a la Maladeta (3312 m.) i la seva glacera, també al Maldito (3354 m.), glacera del Aneto i pic del Aneto (3404 m.). Cap a la Vall d'Aran, també amb vista espectacular a la Vall i muntanyes, com el Montardo, Besiberris, Port deth Vielha...
El recorregut caminant, el comencem al coll de Baretja i ens enfilem amb pujada sostinguda fins als Tucs d'Aubàs, a partir d'aquí el camí va continuant seguint els mollons fronterers, direcció sud. Ens desviem un xic per pujar al cim d'era Trona, continuem pel pic d'Arrès, Montagut i Tuc de Poilanèr. Fem baixada cap a la conca de la muntanya, deixant el Cap de Poilanèr a la nostra esquerra. Ens dirigim al coll de Poilanèr, on fem parada per dinar.
Continuem direcció sud fins al coll de la Montjòia, punt per on hem de començar a baixar. Iniciem baixada cap a les runes de la cabana de la Montjòia, aquí cal fer gir cap a l'esquerra, baixant cap al barranc d'Aubért, no hem de seguir el camí que hi ha al mapa Alpina de Vall d'Aran, perquè està perdut. Continuem la baixada i en arribar a la cabana de la muntanya d'Aubért, cal passar-la per la part del darrera i no baixar, continuant camí del mapa que va baixant fins arribar a bosc. Es troba algun pal indicador i cal estar molt atent de no deixar el camí.
En arribar a bosc, ja trobem un camí més fresat, que sota bosc tota l'estona ens baixarà fins a trobar la carretera de l'Artiga. Anem fins a la Mare de Déu de l'Artiga, on ens recull el taxi.
Per acabar una diada espectacular, ens arribem fins als Uelhs deth Joèu (sortida de l'aigua de desgel del Aneto, que ve des del Forat d'Aiguallut) amb una sortida d'aigua espectacular.