20240926

BON PAS.- Ripollès: Una volta al Costabona, des de la Collada Fonda.

Aproximació per Camprodon, Molló, Espinavell i pista amunt fins a la Collada Fonda. El cel està sense un núvol i el dia aquí dalt es esplèndid al moment d'arribar.
Comencem a caminar, de pujada al Costabona, seguint el filat direcció nord, fins a les Roques d'en Mercer. Aquí passem al altre costat del filat i trenquem cap al nord est, sense cap camí definit. Seguim una traça nostra de fa anys i aquest tram fins a les mines, ens ha canviat pel creixement dels pins. Aconsello que seguiu la traça del mapa Alpina, que surt passant el filat a l'alçada de les Roques d'en Mercer, i va per una cota un poc més baixa d'on hem passat. Es veia una traça bona de seguir, que desprès ajunta amb el que natros hem passat.
Quan tombem per la carena de la Serra de Finestrol ja veiem la pista de les mines de Costabona, cap on ens dirigim. Aquí també els pins ens fan anar per on millor podem. Mirem de no perdre alçada i anem seguint el perfil de la muntanya, per rastres del bestiar. Arribem a les mines i ja trobem traça d'una pista forestal que es devia utilitzar, quan estaven en explotació. Seguim la pista, on ja hi ha marques grogues i anem resseguin-la per la cara est del Costabona. El camí ens baixa fent llaçades, i algun tram baixem al dret adreçant (ara tampoc ho aconsello, pel problema dels pins), i anem a parar a un tancat de bestiar, que ens queda a la dreta, sense arribar-hi. A l'esquerra segueix corriol que anem seguint i ens porta al Clot de l'Otrigar, on fa un gir al est, fins a la Collada de l'Ullat.
Aquí ja tenim a la vista les Esquerdes de Rojà i la vall que ens pujarà cap al Coll del Pal, encara que està amb boires. Al davant nostre i baix a la vall, hi ha la Cabana del Ullat.
Nosaltres, decidim pujar per la carena de la Serra del Ullat, direcció nord-oest, passant a la vora de la Barraca de la Coma del Tec. Tenim vistes a les Esquerdes i la vall del Tec. A la barraca, la vall, s'eixampla i ja tenim vista a Roca Colom, al final de la Coma del Tec.
Seguim pujant, seguint les marques grogues, direcció sud-oest fins arribar a dalt al Coll del Pal. Agafem el camí de baixada pel GR 11.6 cap a la Font de Fra Joan, i continua la baixada que ens porta a  trobar el filat i l'anem seguint de baixada, fins als cotxes.