20140612

Travessa: Toses a Ribes de Freser per Costa Pubilla

Sortida planificada com a travessa, amb combinació de cotxes i tren. Anem en cotxe fins l'estació de tren de Ribes. Agafem el tren de la línia R3 destinació Toses. El tren surt a les 08:43 h.
Avui, no portem cap trac realitzat de GPS, sinó que seguim els camins que surten al mapa Alpina, de la Serra de Montgrony.
Comencem a caminar des de l'estació de Toses, passant al altre costat de via, per sobre el pont de la carretera. Al mateix pont, ja veiem marques de color grog, que anem seguint. Passem pel costat d'una font i seguim avall i al altre costat d'on hem baixat del tren, ja surt el camí per la dreta. Es troben pals indicadors. Anem seguint, passant pel Serrat de Sentinella i més endavant la pista fa una cruïlla, seguim per la dreta i anem pujant fins al Pla de Querol, on parem per esmorzar.
Continuem camí anant a buscar la marca groga pintada al tronc d'un arbre al final del prat. El camí segueix pujant i més amunt ens hem despistat i l'hem deixat a la nostra esquerra, corregim per dintre el bosc fins que el tornem a trobar, gairebé a dalt la Collada de les Fontetes.
Enfilem el Pedra Picada, fem cim i baixem al Coll de Remoló, seguim camí, flanquejant pel Bac de l'Emperadora, sense pujar al pic. Sortim al Coll de la Bona i enfilem cap al Roc dels Llamps, amb la seva construcció per una bateria de muntanya. Seguim al Costa Pubilla i baixem al Coll de Coma Ermada.
Seguim pel Pla Bigarrat i anem baixant fins que trobem una pista, que de seguida ens porta fins a una cruïlla. A la cruïlla, les marques grogues surten per un camí a la dreta. Nosaltres, aquí seguim un camí que consta al mapa Alpina, que va pel Prat de Jou, passant pel costat d'un abeurador, però que quan ja fa una estona que seguim, es perd. Sembla ser que el camí s'ha deixat d'utilitzar, des que hi ha l'altre marcat. Per no tenir que retrocedir fins al coll i veient que per sota nostre passa una pista que també va direcció a Campelles, baixem pel mig del bosc a buscar aquesta pista. Quan hi arribem, la seguim a l'esquerra i al poc ja ens esclata la turmenta que venia amenaçant feia estona.
Aquest tram es millor seguir les indicacions de Itinerannia.
A partir d'aquí, ja fem tota la resta de trajecte sota la pluja, a estones més forta i altres més feble. Aquesta pista, ens porta al Coll de l'Erola, on havíem d'anar pel camí perdut. Aquí anem a buscar un camí que surt direcció N i que de seguida gira al E. i ens porta pel Pla de la Llaguna, baixant al Coll de Jovell i fins a Campelles.
Aquí ens aixopluguem sota el voladís d'una casa i aprofitem per dinar. Com la pluja no para, seguim a buscar el camí de baixada cap a Ribes, que ens porta fins a la Collada de la Casassa. Aquí seguim la pista asfaltada, a la dreta, que ens baixarà fins a la carretera GIV 4011 i la seguim una estona, fins mes avall d'un revolt pronunciat a la dreta, on uns 200 m. més avall i a l'esquerra havíem d'agafar un corriol de baixada cap a Ribes.
Degut a la quantitat de pluja caiguda i la que encara ens cau, decidim de seguir per la carretera, per evitar el perill de relliscades, doncs el desnivell pel corriol, es pronunciat. Això fa que tinguem de caminar uns quasi 4 km. de més, però evitem riscos. Finalment arribem a baix a l'estació on podem canviant-se de roba i seguir viatge cap a Girona.

Sortida de travessa
Distància recorreguda              22,8 km.
Desnivell acumulat                    1.009 m.