20140614

Tretze Vents (França) per la Vall de Comelade

Sortida organitzada per a la Colla L'Isard, de Bescanó. Ens hi ajuntem un total de divuit caminants.

Aproximació des de Girona, per AP-7 fins Le Boulou, sortir de l'autopista i agafar la D-115, direcció Ceret. Seguir per la D-115 fins al poble de Le Tech i quan hem passat el poble, a la dreta, surt una pista asfaltada indicada, cap a La Llau, pujar per aquesta pista, força estreta, fins a La Llau i seguir amunt. Una poc més amunt, passa a ser pista de terra, apta per cotxes alts. La seguim fins arribar a una tanca, que es pot obrir, seguint uns 400 m. més amunt, trobem Sant Guillem, on deixem els cotxes.
Comencem a caminar cap al est, pujant per dintre el bosc, seguint el GR del Tour del Canigó, passant pel mig de la fageda i desprès pinar, fins a trobar un camí més ample, amb un pal indicador, que ens situa a la roca Coucoulere. Seguim aquesta pista uns 900 m. a la dreta, fins al Coll de Estanyol, on a l'esquerra, direcció O., surt un corriol que puja, marcat amb pintura vermella als arbres. anem pujant fins al Puig dels Pastors i desprès pel costat d'una tanca i més endavant passant-hi al altre costat, a la Collada Llisa, que no passem per la carena.
Anem trobant fites, que seguim i anem a sortir a un pla, on hi ha una construcció de pedra seca, que serveix de abric, quan fa mal temps. Passem al altre costat del filat que hi ha i seguim camí, amb fites, cap a la carena que puja cap al Tretze Vents d'Avall. Aquest tram es de pendent mol forta i cal orientar-se per les fites que es veuen de tant en tant. La carenem i seguim pujant, seguint camí amb restes de pintura vermella. Tenim a la vista el cim del Tretze Vents i entre mig la boira que hi ha, anem entreveient el circ de la Serra del Roc Negre i La Gallinasse.
Seguim el camí de pujada i fem cim al Tretze Vents. Entre mig la boira, anem veient el Quatzemí i al seu costat la Pica del Canigó, amb la vall dels Gorgs de Cady, el camí de pujada cap a la Xemeneia, la cresta de Barbet.  Al est, el Roc Negre, a tocar. La Serra del Roc Negre i la Gallinasse.
Quan ja hem gaudit d'aquesta vista espectacular, anem baixant cap al Coll de Tretze Vents, on ens acostem per veure la vista al refugi Merialles i refugi Aragó i camí de pujada al Canigó.
Agafem la baixada, direcció sud, salvant la pala de neu gelada que hi ha, fins a baix a la conca, i aprofitem per descansar i dinar.
Desprès, seguim baixant, seguint les fites i la traça que portem al GPS, perquè a partir de aquí fins a la cabana de la Jasse de Troncasses, no tindrem camí definit. Tot i això, també tenim de anar salvant alguna congesta de neu.
De baixada per la Jasse Vieille i el Partrou, anem contemplant  la nostra esquerra, tota la carena per on hem pujat aquest matí i els baixants del riu de la Coumelade. A la dreta, la carena, amb el Puig Roja, la Montagne Rase i el Ras dels Agnels. Es un tram de la excursió que s'ha d'anar amb molt de compte de no deixar les fites, que trobes de quant en quant.
Arribem a la cabana i partir d'aquí ja anem seguint el camí que surt allà mateix i que ens anirà baixant per la fageda, fent llaçades, fins a trobar la pista, que ja ve marcada com a GR i ens portarà un altra vegada a Sant Guillem.

COMENTARI: Afegit al agost de 2020.
Hi ha un tram de pujada molt brut i a la baixada, tot i seguir el gps, en algun tram el camí està moolt perdut per la malesa, especialment fins arribar a uns plans on hi ha una cabana i després de la cabana fins que no trobes un petit corriol.
Tot lo altre, perfecte!

Per cert, durant els mesos de juliol i agost no es pot accedir fins a Sant Guillem amb cotxe. Cal deixar-lo a La Llau, cosa que incrementa en gairebé 400 m de desnivell i una hora més d’anada i de tornada.

Distància recorreguda               19,7 km.
Desnivell acumulat                     1.492 m.
Temps efectiu, sense parades     7 h. 55'

Enllaç a la traça: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=7084731

Enllaç a la plana web Colla Isard: http://www.collaisard.cat/

Enllaç al àlbum de fotos de Pere:
PereMillethttps://plus.google.com/photos/116289844979906679971/albums/6025468235241759697?authkey=CPmEyI_GlLz7vgE