20160319

Llaès: Volta a les Baumes i a les ermites de Sant Jaume del Barretó i Mare de Déu de la Cau

Deixem els cotxes a sota la muntanya de Sant Bartomeu i seguim el camí marcat de la Itinerànnia direcció est, passant per la part de darrera de la muntanya i anem a sortir a la casa l'Hostal. Seguim la pista cap al est, indicada direcció Vallfogona del Ripollès. Anem seguint aquesta pista, que ens portarà fins a la casa el Teixidor, on entrem fins al pati. Retrocedim uns metres i agafem la pista que surt cap al (SE) per la part de baix de les edificacions. La seguim durant quasi 200 m. per seguir un corriol cap a la dreta, pel mig de les feixes de camps durant uns 750 m., per tornar a sortir a la pista, a una cruïlla. Aquest tram també es pot fer per la pista.
Ara, seguim la pista que baixa per la dreta i ens pocs metres ens porta a la balma de Teixidor. Desfem camí fins a la cruïlla i ara agafem la pista que surt cap a la dreta (NE) que va seguint el perfil de la muntanya i passa per sobre la balma. L'anem seguint durant 850 m. i abans de passar la riera de Milany, baixa un corriol a la dreta, que ens permet anar al Salt del Molinot, per on salta l'aigua d'aquesta riera. Desfem camí fins a la pista i  la seguim, girant cap al oest i més endavant girem a sud i ja tenim a la vista la casa de Massats, passem la tanca i ens acostem fins a la part de dalt de la casa. Entrem a bosc, agafant un corriol ample que va a trobar el de accés a la casa. Uns metres més enllà, ens tornem a posar a bosc, tenint per referencia un gran roure. Anem pujant per dintre bosc, sense un camí prou definit, direcció (SE) i acostant-nos a la riera de Massats. Quan hi som a tocar, el camí gira a (NO) i uns metres més amunt, quan som a la cota 1.044 tornem a girar a la dreta (E) per seguir pujant per corriol més definit, fent llaçades fins a trobar una pista més ampla. Seguim pujant i a la cota 1.138 deixem esta pista, agafant un corriol a la dreta, que ens porta fins a una font. Sense camí definit i per dintre bosc, seguint pujant direcció est fins anar a trobar un altra vegada la pista. Estem a una zona d'avellaners i prat. Més endavant direcció est, trobem una segona font i una basa i seguim amunt fins anar a parar al coll del Barretó. Tenim a la vista Sant Jaume i ens hi acostem i desprès tornem a desfer camí fins al coll. Hi ha pal indicador i agafem el camí marcat d'Itinerànnia que sur direcció nord, per desprès anar girant a oest fins arribar al Morro del Quer un excel·lent mirador, però que avui, amb la boira i pluja no ens deixa gaudir del paisatge.
Seguim la pista amb marca groga i desprès d'un estona, anem a para a la casa de Milany, seguim la pista i uns 650 m. més enllà, la marca groga, ens fa abandonar la pista i baixar a l'esquerra (NO) per un corriol que baixa ràpidament. Arribem a un punt on a l'esquerra, surt un altre corriol fresat, que ens portarà a la balma de les Fleus. Desfem camí i seguim baixant pel corriol marcat amb grog fins a la cota 1.100, on deixem el camí d'Itinerànnia (ens portaria a la pista entre salt del Molinot i Balma de Teixidor). Ara, pugem (NO) i desprès nord, seguint el corriol ben definit. De pujada, veiem una Balma, que crec es la de Teixidor, però per la boira, no ho puc afirmar. Anem pujant  i arribem a dalt al Pla del Morral, cota 1230 mes o menys. Aquí hem d'anar girant cap a nord fins a trobar el que sembla una pista herbada, que va entre mig del bosc de pi i girant cap a (NO) ens porta a l'ermita de la Mare de Déu de la Cau.
Aquí i direcció nord, ja veiem les marques de PR i la groga del corriol per on baixarem al coll d'Olí (pal indicador). Seguim direcció Llaès (45 minuts) i baixem per una pista durant uns 360 m. per agafar, seguint la marca groga, a ma dreta un corriol que baixa ràpidament i anem a sortir,  bastant més avall a la casa l'Hostal, on tanquem el cercle i ja desfem camí fins als cotxes.

Distància recorreguda       20,3 km.
Desnivell acumulat            713 m.
Temps efectiu, caminant    6 h.

Enllaç a la traça         http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=12633549

Enllaç al àlbum de fotos de Marc  https://goo.gl/photos/t1hpjg3aLGSzfZbE7

Enllaç a les fotos de Pere