20161229

Lluçanés: St. Maurici de la Quar, Santuari de la Quar, Monestir de la Portella, St. Isidre.

Per acomiadar les caminades del any 2016, avui ens desplacem cap al Lluçanès. El lloc escollit es Sant Maurici de la Quar, per fer una volta amb molt atractiu paisatgístic, ja que es bastant aèria i amb molt bones vistes.
Sortim des del aparcament del poble, caminant per la carretera direcció nord i a la primera corba que trobem, hem de seguir recte, seguint les marques del GR 4 durant molta estona. Al principi comencem planejant fins arribar a un lloc on el camí puja per un empedrat, molt marcat per roderes de motos i quads. Aquí guanyem ràpidament desnivell, fins arribar a un coll anomenat Colltinyós, on hi passa una pista. Seguim direcció nord per un corriol que va pujant fins arribar a un coll, on girem a la dreta, sempre seguint el GR. Passem el Pas Estret i anem a parar al coll de Canes. Seguim el GR, girant a l'esquerra i anem a sortir a la carretera asfaltada, on hi ha la Creu de Jovell. Aquí deixem el GR. Seguim pujant, al altre costat de carretera per la pista cimentada (arriba fins a dalt el Santuari). Desprès de fer uns 380 m. des de la carretera, hem d'estar atents a una fita que hi ha a la dreta, per on seguirem pujant per un corriol amb marques grogues fins a dalt al Santuari de la Quar, on les vistes, son espectaculars. Fem parada d'esmorzar per poder gaudir més estona del paisatge.
Seguim camí baixant per la pista asfaltada i quan arribem a la segona corba, hem de seguir un sender que surt per la dreta baixant i anem a parar a la vora d'un filat on al altre costat hi ha dos fites. Natros, seguim baixant cap a la dreta, per anar a parar a una pista. Ara seguim a l'esquerra fins arribar al coll de Gavatx. Seguim pel sender que tenim al davant nostre, a l'esquerra de la pista que segueix la direcció d'on venim, quedant a la nostra esquerra un altra pista. El sender, està marcat amb color grog als arbres i va baixant decididament pel costar la riera del coll de Gavatx. Trobem una bifurcació, que seguim a la dreta,seguint el curs del rec fins a sortir a baix, a una pista, on seguim a l'esquerra. Uns metres més avall, a la bifurcació, seguim a l'esquerra i als pocs metres, a l'esquerra de la pista hi ha un corriol que en pocs metres ens porta a la font del Abat, amb aigua. Desfem fins a la pista i seguim fins a sortir a la carretera asfaltada, on ja tenim a la vista el Monestir de la Portella, on ens acostem.
Passem l'explanada i baixem per un sender fins a una pista on hi ha una cruïlla. Hem de seguir a l'esquerra, però primer anem cap a la dreta uns metres, per veure un roure catalogat, però mal cuidat perquè està ple d'heura.
Seguim el nostre camí, cap a l'esquerra (S); quan hem caminat uns 175 m. agafem a l'esquera un sender que puja, amb alguna pintada groga. El desnivell el guanyem ràpidament i seguim fins arribar a un coll, on hi ha una porta de tanca de filat. Fem parada per descansar i seguim el sender que ara planeja, anant a sortir a un camí, que seguirem a l'esquerra. Un centenar de metres més enllà trobem una cruïlla on seguim per la dreta, pujant fins a trobar una pista, on seguim cap a l'esquerra per anar a parar al coll del serrat, a l'esquerra, en alt veiem St. Isidre. Agafem el camí de l'esquerra i de seguida, un corriol que surt pujant a la dreta. Anem seguint-lo fins un punt on hi ha unes fites i cruïlla de senders. Agafem el de l'esquerra, que ens puja fins a la carena, on farem gir a la dreta per anar seguint una traça que ens pujarà fins a dalt el cim. Un altre punt on t'has de parar a admirar tot el paisatge que ens rodeja.
Anem a buscar el camí de baixada, cap a la part sud de l'explanada i a la vessant d'on hem pujat. Ja es veu el baixant, amb algun punt per des-grimpar, que ens baixa un altra vegada, a la cruïlla i al coll.
Seguim la pista per la nostra esquerra i anem a parar a la casa de la Baumeta. Hi han posat tanca a tot el voltant i ens obliga a buscar el camí seguint pista avall i uns metres més enllà, girar a l'esquerra per un corriol on també hem de des-grimpar fins a un prat, per on caminarem direcció sud, per sota la casa, fins a trobar la pista que es converteix en sender empedrat, que ens baixarà fins a trobar la pista on ja s'anuncia el cementiri de La Quar. Girem a la dreta i de seguida arribem a Sant Maurici.

Recorregut                 12,8 Km.
Desnivell                     665 m.
Temps caminant        4 h.