20210706

colla BON PAS.- VALL D'ARAN. Artiga de Lin - Còth des Aranesi - coll de Toro - l'Artiga

Un any més, la colla torna a la Vall d'Aran, i ens hi porta el bus de l'empresa Pacheco. Com sempre, establim el nostre punt d'estada al hotel La Creu, de Salardú. Totalment recomanable per a una estada per aquelles contrades.

La primera sortida programada, és anar amb els taxis de l'empresa Olperer, fins a l'Artiga de Lin, on el grup comença a caminar direcció a la cabana de l'Artiga i pont de les Garonetes, aquí seguim direcció sud pel camí que segueix pujant pel barranc des Pois. El terreny, és amb molta pedra i dificulta l'ascens, el que fa que la velocitat de la marxa sigui lenta.
Arribats al Estanhón des Pois, cal anar passant deixant-lo a l'esquerra, per un terreny molt pedregós i al altre extrem, començar la pujada per la tartera, deixant a l'esquerra el impressionant Malh des Pois/La Forcanada. Arribats al coll dels Aranesos (2.448 m.), el camí comença a baixar per l'altra vesant cap als Ibons de l'Escaleta i segueix direcció NO cap al coll de Toro i l'estany de coll de Toro, deixant-lo a la nostra dreta.
A partir d'aquí, comença una forta baixada per camí complicat i equipat amb cable en algun tram més compromès, per acabar planejant pel prat del Plan dera Artiga. Arribats al refugi, seguim fins al pont des Garonetes, per seguir el cami que ens baixa fins als Uelhs deth Joèu, on fa la sortida en forma de cascada d'aigua, el sistema subterrani, que travessant l'interior de la muntanya, ve des del Forat del Aiguallut.