20130413

Comanegra

SORTIDA 10. Un dia, realment preciós per fer la caminada. Un sol radiant, un poc d'aire per refrescar la pujada i el cel nítid. Fem l'aproximació per Olot, Sant Pau de Segúries, Camprodon i Rocabruna.
Ens reunim els companys Anna, Antoni, Pere i jo. Desprès del esmorzar i cafès amb llet, agafem el cotxe i cap a munt a la Bassa de Monars.
Agafem el camí al mateix lloc on deixem el cotxe, fent llaçades cap al est i nord. Anem pujant, seguint la traça i quan som als Triaders, trobem el camí marcat PR (marca taronja i verda) que ens farà arribar a dalt al cim.
Allà passem una estona, amb un radio aficionat que anava al davant nostre, tot carregat amb els estris per fer tots el contactes possibles des del cim del Comanegra. Ens explica que així ho anat fent des de diferents cims emblemàtics de Catalunya.
Seguim el camí amb les mateixes marques, baixant direcció est, per anar passant entre fagedes espectaculars, per les formes en que s'han adaptat als forts vents que hi solen bufar per aquests indrets. Passem per la Jaça dels Xais i el Pla de la Serra, anant baixant molt suaument fins al Portell de Donantic on ja comencem a fer la pujada cap al Pic de les Bruixes. Un cop a dalt, fem un descans i aprofitem per menjar alguna cosa, tot contemplant el paisatge que se'ns ofereix als nostres ulls.
Cap al nord oest, el Comanegra i al fons el Pirineu tot blanc de neu. Al nord la Serra Llobera i el Pla de la Muga (naixement del riu). Al nord est el Puig del Caso i més al fons, Les Salines. Al est, el Bassagoda, El Mont i al fons el Golf de Roses i l'Escala. Al Sud, la Vall d'Ormoier, Ferran, Bestracà, Mont Major i més al fons Puigsacalm, Cabrera i Aiats. En fi, tota una contemplació, que en un dia tan perfecte, no et cansaries d'anar mirant.
Seguim camí cap al Coll de Sant Marc, i ens trobem un grup de dones caminants, d'Olot, amb les que també petem la xerrada i com l'amic Pere coneix a tot hom, doncs ja surt motiu de conversa parlant de coneguts seus i seves. Apa nois que hem de seguir!, així que cap al Coll de Sant Marc. Aquí, seguint marques grogues, anem pujant fins al cim. Un altre exercici de miranda. El mateix des d'un altre angle, lo més proper,  cap al nord oest, el Pic de les Bruixes i Comanegra. Al nord est veiem Sant Julià de Ribelles i al est, entre el puig Sanoguera i el Puig d'en Coll, hi ha el baixant del riu cap el Salt de Capa i Salt del Brull i a sota, que no es veu, està Sant Aniol.
Desfem camí fins al Coll de Sant Marc i allà anem a buscar un camí que no està marcat, però hi ha una traça que anem seguint, baixant cap al oest. Al poc, comencem a trobar que està brut i tenim de anar trampejant els arbusts que han anat creixent i ja ens feia dubtar de seguir-lo, quan ja ha quedat molt bé definit, per poder seguir la traça. Anem baixant fins trobar un camí més traçat, (això ja es un camí Garrotxí) que agafem baixant cap a l'esquerra, direcció sud i desprès gira al oest, per arribar al Pla de la Vaca. Passem pel prat i anem a trobar el camí que ens anirà baixant direcció nord oest cap al Mas de l'Om, desprès de passar-lo, arribem a un petit baixant d'aigua, on ens hi quedem per descansar els peus i dinar.
Seguim camí i trobem la font de Monars i desprès davallem un poc, per anar a l'ermita de Sant Sebastià de Monars, ermita romànica molt abandonada, citada ja al any 1064.
Seguim el camí per la part de sobre l'ermita, direcció sud oest, per anar cap al Mas Mitjà, conjunt de tres cases, que passem pel seu costat i anem pujant, cap al oest, entre prats cap a dalt a un pla. Aquí el camí, l'hem d'anar a buscar direcció nord, doncs l'hem deixat abans d'entrar al prat. un poc més amunt trobem ja les marques taronja i verdes del PR i també el corral de Mas Mitja. Anem pujant, seguint aquest camí que va girant cap al oest, per sota el cingles d'en Vilà, per un pas molt bonic. Arribem a dalt al prat i ja veiem el pal indicador que hi ha a la Bassa de Monars, acabem la pujada pel prat, a la bassa i tenim el cotxe a sobre.

Distància recorreguda     13,1 km.
Desnivell acumulat         893 m.