20130406

Guilleries: Sant Miquel de les Formigues - Mare de Déu del Pedró - Santa Margarida de Vallors

Bonica volta circular per les Guilleries. Ens trobem a Girona a les 07:00, la Mei, en Martí, en Pere i jo. Agafem la carretera a Santa Coloma i l'accés a la C-25 per sortir cap a Sant Hilar Sacalm. Allà ens trobem amb Miquel i Anna i la sorpresa del dia: TOT BLANC DE NEU! i segueix nevant un xic.
Prenem a un bar del poble, els corresponents cafès amb llet per escalfar el cos i sortim cap a la muntanya.
Deixem els cotxes al camí del Sobirà, a la cruïlla del camí que surt cap Can Joanuix. Estem en mig d'un bosc d'avets nevats, amb un paisatge de postal.
Agafem aquest camí i abans d'arribar a la casa, a la nostra dreta hi ha un petit corriol que ens porta a la Torre de Vilavecchia. Donem una volta per fora el castell i tornem al camí que hem deixat.
Passem per Joanuix i mes endavant per sota una línia d'alta tensió, uns dos-cents metres més enllà, agafem a la dreta un camí que va pujant direcció nord-est i desprès nord, cap al Coll de Llevanyes. Caminem entre alzines, roures, faig i quantitat de perxades de castanyers. Arribem al coll, pas natural del camí ral de Sant Hilari a Osor; tornem a estar a sota d'un altra línia d'alta tensió. Seguim el camí en la mateixa direcció que portem i més endavant, va girant cap al oest i arribem a un altra cruïlla on hi ha pal indicador cap a Sant Miquel. El camí principal fa un revolt molt pronunciat cap a la dreta, direcció nord. Nosaltres seguirem el secundari, direcció nord oest, que anem seguint i ens trobem un arbre caigut que impedeix el pas de vehicles. Hi ha un veí que amb la moto serra està intentant obrir pas. Seguim endavant fins arribar al Borrell, una casa que està al costat del camí. Passats uns metres hem de girat a la dreta pel camí que va pujant i uns pocs metres mes amunt, ja veiem el corriol, amb marques vermelles, que ens enfilarà cap a dalt a Sant Miquel.
A dalt som els primers en arribar-hi. El mantell de neu, està sense cap petjada, sols les nostres. Estem al sostre de les Guilleries, a 1.204 m. Aprofitem per esmorzar, fer fotos i contemplar el que la boira ens permet.
La baixada la fem per la cara est, seguint el camí que anem a trobar al coll previ, abans d'arribar a la creu del cim. El camí està be i encara que la neu i el gel ens fan fer alguna relliscada, anem baixant entre faig i castanyers fins arribar a trobar una pista, on hi ha l'indicador de la Font Sa Guarda, on hi brolla l'aigua. Seguim el camí que baixa direcció sud-est, trobem més avall un primer camí que surt a la dreta amb indicador a Sant Miquel. Nosaltres seguim baixant amb el sentit que portàvem, fins anar a trobar el camí per on hem pujant, que també hi ha el pal indicador a Sant Miquel. Ara desfem camí fins mes avall del Coll de Llevanyes, aproximadament dos-cents metres més avall, deixem el camí que hem resseguit i seguim direcció sud, passem un altra vegada sota un altra línia d'alta tensió i al següent encreuament de camins, girem cap al est. A cada cruïlla hi ha pals indicadors cap a Sant Miquel, nosaltres cap a la Fonts dels Abeuradors, on arribem a la pista principal, que ara anirem seguint fins arribar a la ermita del Pedró, antiga església romànica, documentada del any 1285.
Seguim el camí direcció est, fins al coll i agafem una pista, direcció sud oest, amb marques de BTT, que anirem seguint fins a Santa Margarida de Vallors, rodejada de bosc d'avets. Preciosa ermita d'estil romànic, que ja existia l'any 939.
Desfem uns metres els camí, fins a trobar el que surt a la nostra esquerra, cap al oest i desprès a nord, va baixant fins a la riera, per girar cap al nord-oest. Segueix sent camí amb marca BTT i ens anirà pujant, passant pel costat de la casa El Montalt i segueix pujant fins anar a trobar al costat d'una plantació d'avets, la pista principal al Sobirà. Els companys que van al davant, han anat a buscar els cotxes que hem deixat a uns 500 m. seguint la pista, a la dreta, i ens venen a recollir.
Bonica sortida per les Guilleries, amb molt bon dia per caminar, molt bona companyia i el plus de la neu.

Distància recorreguda     19,4 km.
Desnivell acumulat         647 m.
Temps efectiu, sense parades  5 h. 09'

Enllaç als àlbums de fotos (Pere i meu):