20160705

Val d'Aran: De Banys de Tredòs a ref. Colomers i volta als llacs de Colomers

Dimarts dia 5. Hem tingut tota la nit llamps, trons i pluja. Desprès d'un gran esmorzar, sortida amb el bus i plovent, cap als Bans de Tredòs, on ens deixa i comencem a caminar, plovinejant.
Com està tot moll, de la pluja caiguda, comencem direcció sud per la pista de terra per on pugen els taxis fins al aparcament de dalt. Anem seguint la pista fins més enllà del àrea recreativa de Pont dera Montanheta, on fem un parell de dreceres per no fer tanta volta, fins arribar al lloc on tenen la parada els taxis que pugen turistes. A ma esquerra, ja està indicat el refugi de Colomers i agafem aquest corriol que ens puja fins a la paret de la presa. Passem per sobre, al altre costat i ja tenim els refugis vell i nou, a la vista. Anem seguint el camí pel costat l'Estanh Major de Colomèrs fins al refugi nou. Hi passem al costat i seguim direcció al Estanh Mòrt, vorejant-lo. Pugem un petit desnivell i ens plantem a un pla, on el camí es bifurca, donant la possibilitat de girar al est i de fer la volta curta als llacs i enllaçar el GR que baixa al altre costat.
Natros, seguim direcció sud, el sender marcat amb fites i pintura vermella. Ens trobem que el pas del riu, està dificultós i fem una pujada cap a la nostra dreta, primer sense cap referència, però una vegada a dalt al pla, ja veiem fites de pedres, que ens porten al llac Garguilhs de Sus pel seu costat més occidental. Anem pujant i seguint fites fins a un punt on veiem que podem creuar el riu sense gaire risc i un cop som al altre costat, ja veiem el camí que hauríem seguit si a baix haguéssim pogut travessar bé.
Ara, l'anem seguint i ens passa entre els Estanhets deth Pòrt a la nostra dreta i el Lac Tort a l'esquerra. Durant la caminada, ens acompanya per sobre nostra una boira, a mitja muntanya, que fins que no serem bastant més amunt no es trenca. Finalment, ens permetrà quan siguem a dalt de tot, gaudir de la bellesa d'aquest racó de Pirineu.
Més amunt, a la dreta deixem el Lac deth Pòrt de Colomèrs i acabem pujant fins a trobar la sorpresa del dia: l'Estanh Gelat, situat uns metres més avall del Còth (Coll) de Pòdo. Ens trobem al fons de la vall, al Circ de Colomèrs.
Preciós; des de la nostra dreta, el Pòrt de Colomèrs, la Creu de Colomèrs, el Tuc Blanc al davant nostre, el Gran Tuc de Colomèrs, el Portal de Colomèrs i per tancar, el Pic del Bergús. Cal fer una parada fotogràfica a tot aquest entorn i al Estanh Gelat. El seu blau i blanc de gel ens atreu, i algun atrevit s'hi passeja per sobre. Fem les fotos de grup.
Acabem de pujar al Còth de Pòdo, des d'on tenim tota la vista als llacs per on hem fet la pujada i al altre costat, al lac de Pòdo, Estanh de Ratera de Colomèrs, el Pic de Ratera i altres petits llacs.
Baixem des del Coll, per unes pales de neu, que es poden passar bé i quan som al Lac de Pòdo, fem parada per dinar.
Seguim el camí, marcat per fites, i anem baixant cap al Estanh Solet, que passem a la vora i fem cap al Lac Obago, on els més atrevits es fan un bany. Aquí, ja hem trobat el GR 11 que ara seguirem, passant el Lac Redon, el Lac Long i ens baixa fins a la vora de la presa del llac de Colomèrs. Al GR per on baixem, hi van a parar els camins que fan la volta curta als llacs.
Quan som a la vora la presa, el camí ja tira avall fins a la parada de taxis i anant desfent camí fins al aparcament on ens espera el bus.
Cal dir que a aquesta part baixa, hi ha un camí alternatiu, que de baixada en fem una part i desprès seguim la pista i la resta del grup el fan tot fins l'aparcament.

Distància recorreguda                     21,5 km.
Desnivell acumulat                          917 m.