20160706

Val d'Aran: ref. i Lac de Restanca, Lac de Mar, Lac Tòrt de Rius, Lac de Rius, des de aparcament de Ressèc

Dia 6, dimecres. Sortida del hotel amb bus fins a Arties, on agafem la pista de la Val de Valarties, en bon estat i gairebé tota asfaltada. Ens quedem al aparcament a sobre el Pònt deth Ressèc, on només segueixen la pista, els taxis i vehicles autoritzats.
Comencem a caminar seguint la pista (SO) que es GR 11, i que ens va pujant fins a la Barraca de Rius, on deixem la pista i el GR s'enfila per un corriol a l'esquerra, que amb ascens continuat i molt ben traçat, ens puja fins a la presa del Lac de Restanca, on hi ha el refugi. Fem un petit descans i continuem  pel sender que voreja el llac i al altre costat, s'enfila decididament fins a dalt un pla, on hi ha un pal indicador cap al Lac de Mar.
Seguim i el sender torna a pujar fort fins dalt a un coll, on ja tenim a la vista el llac. Fem una petita parada i continuem ara el camí marcat amb fites, que va passant per terreny amb molt de bloc pedra, deixant el llac a la nostra dreta. Anem seguint tot el llarga del llac, fins arribar al punt de l'entrada d'aigua, on fem un altre descans.
Trobem un altre pal indicador, cap al Lac Tòrt de Rius. Seguim a la dreta per anar a buscar la forta pujada per un camí evident fins a mitja muntanya, marcat amb fites, i que ens enfila fins a la Colhada de Lac de Mar, on encara hi queda una petita pala de gel. Des de aquest punt, la vista es impressionant tant al costat per on hem pujat (E) amb la panoràmica del Lac de Mar i el seu illot èra Unhola. Per sobre el llac, la Serra de Tumeneia i el Massís de Besiberri.
Al altre costat (O) el Circ de Tòrt i (NO) l'Estanh dera Colhada, el Lac Tòrt de Rius, petits llacs, i al final el Lac de Rius.
Baixem, seguin les fites que anem trobant i passem pel costat dels llacs que he esmentat. El camí passa, deixant-los a la nostra esquerra. Quan arribem al final, al Lac de Rius, els valents de la Colla es tornen a fer un bany.
Ara, ja agafem el GR que ve des del oest, on aniríem al túnel de Vielha. El seguim cap al est i iniciem la baixada pel Barranc de Rius, deixant a la nostra esquerra la Serra de Rius. Quan ja som a la part baixa i tenim a la vista les basses de Rius, hem de deixar el camí i baixar per un corriol que surt a l'esquerra per anar a trobar el riu i passar-lo al altre costat, per on es veu la traça del camí que hem de seguir. Primer va planejant, per desprès iniciar una forta baixada, per una pendent molt herbada, on hem de seguir les fites que trobem, fins arribar a baix al riu. Baixant ja veiem la pista amb l'aparcament de taxis, hem d'arribar al riu, passar el pont de fusta i acabar de baixar a la pista per on hem pujat al mati. Només ens queda desfer camí fins al bus.

Distància recorreguda          18,5 km.
Desnivell acumulat                1.161 m.