20180621

BON PAS.- Travessa des de Xalet de Conques - Costabona - Setcases

Una sortida, que hem planificat fent el desplacament amb BUS, al ser una travessa, que comença al Pirineu Francès i acaba a Setcases. També s'ha de tenir en compte si es temps de desgel o que hagi plogut força, perquè el tram final, es fa baixant pel riu de Vall-llobre, que cal travessar forces vegades.
Sortim des del Xalet de Conques, agafant el camí (marca groga), que surt a l'alçada de la casa, pujant en direcció oest. Hi ha, pals clavats al terra, amb color grog i de seguida entrem a bosc de pinar i anem pujant seguint senyals, fins al Coll Baix. Aquí hem de seguir les marques taronja, cap a la dreta (NO). Primer, anem seguint uns fites i veient que no anem bé, fem una correcció al moment que tenim de tornar a entrar a bosc, agafant el camí correcte. Està marcat amb color taronja i també groc i vermell. Ens va pujant per dintre bosc cap al Pla de les Eugues i més amunt, a un punt on hi ha uns grans blocs de pedra. Aprofitem per fer parada d'esmorzar.
Continuem la pujada, seguint el camí, seguint marques taronja, cap al Ras del Garber, fora bosc i ja tenim molt propera la carena de les Esquerdes de Rojà. Acabem la pujada fins a la Portella dels Avets i ja tenim a la vista l'altra vessant, amb la vall de Rojà i el riu del mateix nom, que va a parar al riu Tet, molt a prop de Vilafranca de Conflent. Al fons de la vall, es distingeix un poblet, que podria ser Casteil. Tanca el circ, La Pomerola i el Pla de Can Magre i al altre costat de vall, una serralada que els francesos anomenen Les Descargues.
Passem al costat Francès, per radera les Esquerdes, seguint el camí molt evident, que ens anirà pujant per tota la carena fins a la Portella de Rojà, on ja passem al costat del refugi. Seguim tot el camí, que ens passa sota La Mort del Escolà, i fem cap al Monument de les Flautes (sonen quan fa vent). Arribem al tancament de la conca i girem sota les fonts del Tec, direcció SE cap al Coll del Pal. Avanç però, decidir de pujar els 160 m. que ens queden fins al Costabona. Quan som a dalt, estem quasi sens visibilitat.
Ens arriba la boira i el cel està tapat. Decidim de baixar pel camí que ens portaria cap a Les Mines, per desprès desviar-nos cap al oest, fora de camí, per anar cap al refugi Costabona. Com la boira sembla que no s'aixeca, decidim finalment quan trobem el GR 11.6, seguir-lo per anar baixant direcció a la Collada Fonda. Quan estem a l'alçada de les Roques d'en Mercer, fem un altre gir cap al oest, baixant primer pel prat i desprès uns pocs metres entre el pinar jove, fins a la pista de Setcases. La seguim uns 160 m. cap a la dreta, per baixar desprès de dret cap a la conca del riu per sota la pista. Anem a trobar el camí que baixa i està pintat de color grog (Itinerànnia) i uns metres més avall, fem parada per dinar.
Desprès, ja no deixem de seguir aquest camí marcat amb grog, que ens anirà baixant per una vall preciosa. Cal advertir que el camí travessa el riu, força vegades i es molt entretingut. Primer, baixa per una zona més engorjada, per anar obrint-se a la part final. El recorregut, es preciós i totalment ple de flora multicolor. Acabem, sortint per La Creueta a dintre de Setcases, passant el pont.

SORTIDA DE TRAVESSA
Distància         18.4 km.
Desnivell          + 930 m.  - 1.264 m.