20190223

COLLA L'ISARD Beuda-Cingle Petit-El Mont-Pedró S.Jaume-Beuda

Deixem els cotxes al mateix Beuda i sortim caminant per la carretera direcció NE seguint el GR 2. Trobem un indicador direcció el Castellot, on la deixem per entrar cap a l'esquerra per un camí que va a buscar la riera per dintre bosc. Hi trobarem una cruïlla, on hem de seguir cap a la dreta.
Seguim el corriol, marca groga, fins a trobar la cruïlla de pujada (esquerra Castellot, dreta Rocapastora) pugem pel de la dreta, que passa a la vora de Can Oliveres i el seguim, passant per Les Envistes i el Salve Regina, fins a dalt la carretera que va al Mont. La seguim cap a l'esquerra, fins a la font de Rocapastora. Per darrera la font, puja una traça, que va a buscar més a munt la paret de la cinglera, allà trobarem el corral del Abat (balma, amb restes de construcció). Retornem fins a la font i a la carretera.
Continuem per la carretera direcció Sous durant uns 160 m. i al revolt, hi ha un corriol que baixa per l'esquerra. No està marcat i baixa amb molta pendent. Hem refet i deixat fites, perquè es pugui seguir millor. Quan hem baixat uns 50 m. de quota, hem d'anar cap a la dreta, a trobar la lleixa de la cinglera. Una petita grimpada i ens trobem a les Baumes del Cingle Petit. Només entrar-hi ja trobem la primera, i hem d'anar resseguint a vora paret direcció oest, per veure les altres que hi ha. Trobareu una esllavissada, que teniu de salvar i seguir el més prop possible de la paret. Finalment, anireu a sortir a una canal de grans pedres, per on hem de pujar, fins un punt on tindríem de grimpar. Cal anar cap a l'esquerra, per seguir pujant sense grimpar i anar a sortir al pla. En aquest punt, a l'esquerra, surt el corriol que ens portarà fins al mirador, una zona de pedra, des d'on hi ha una vista a tota la vall i al darrera, el Monestir de Sous i a dalt, el Santuari del Mont.
Desfem camí fins al pla per on hem entrat al mirador i seguint la traça direcció nord, anem a sortir a la carretera al costat mateix del Monestir de Sant Llorens de Sous. Hi fem visita, i seguim pujant a la carretera i desprès pel corriol que surt a ma dreta i que ens pujarà fins a tornar a trobar-la més amunt. La seguim fins al revolt i a l'esquerra, segueix pujant i hem de passar una porta de fusta; el sender ens puja fins a dalt al Santuari del Mont, des d'on tenim vista privilegiada, a la Garrotxa, fins al mar i tot el Pirineu.
Desfem camí fins a baix a la carretera, passant la porta de fusta. Ara, la resseguim baixant, fins a trobar un transformador de llum, per on puja la línia. Pel seu costat, baixem aprofitant que està net de brossa, fins a baix al Pla de Solls. Des d'on hem baixat, ens dirigim cap a la dreta i en diagonal pel Pla (SO), fins a trobar una pista que puja direcció sud, que seguim. Cal advertir que a partir d'aquí, cal estar molt habituat a seguir camins mig perduts (hi hem deixat fites), i la millor opció és portar un gps amb la traça descarregada.
Comencem a baixar des de la quota 960 aproximadament. De seguida hi trobem dreceres, que estan bé per seguir-les amb fites, on també n'afegim. Anem travessant la pista per les dreceres, fins que hem baixat uns 160 m. de desnivell i quan tornem a trobar-la, seguim cap a l'esquerra, primer planejant i després pujant per l'esquerra, seguint un corriol que puja uns 7 o 8 metres per sobre la pista, direcció est. Primer trobem una plaça carbonera i de seguit ens porta fins al Pedró de Sant Jaume. Seguim el corriol direcció est uns metres i desprès baixa direcció sud fins a trobar un camí. Seguim a l'esquerra,  uns 170 m. per anar a trobar i veure l'Alzina del Malpàs. Desfem camí fins la cruïlla per on hem baixat i ara seguim recte (O) durant uns 40 m. per desprès girar a l'esquerra (S), baixant força dret fins a les Planes d'en Vilà.
Seguim camí, baixant primer suaument fins al Pujant d'en Vilà, a partir d'aquí el camí baixa fent unes ràpides llaçades de fort desnivell, però molt ben traçat, fins a un lloc bastant a baix, on el camí segueix, però a l'esquerra ens queda un baixant d'aigües (sec) i una traça per on en teoria, no tindríem de seguir. Un altra vegada, vam seguir el camí de baixada fins a més avall i vam tenir problema al trobar-lo molt brut a la part final i ens vam trobar també un filat que vam tenir de saltar.
En aquesta ocasió, girem a l'esquerra travessant el baixant d'aigua. El camí fa una petita pujada però desprès planeja cap al sud-est i acaba baixant a la carretera pel mateix lloc on hauríem fet cap seguint l'altre. Ara, només hem de seguir la carretera fins al poble, on tenim els cotxes.