20190516

BON PAS.- Bufadors i Serra de Bevi-Baumes de Can Burrers i les de Ferrers

La ruta d'avui, te el punt de sortida i arribada a Santa Maria de Besora, on hi arribem per St. Quirze. Només arribar al poble, girem a l'esquerra i ha un lloc on s'hi poden deixar 3 cotxes.
Sortim caminant passant a la vora de la casa, direcció nord i quan l'hem passat, a la nostra esquerra surt un corriol que baixa per darrera de la edificació. El camí va baixant entre els prats fins a trobar al fons, la riera. Seguim baixant direcció nord cap a les Fontanelles, on el camí fa un gir cap al oest per anar a trobar la riera del Ferrers, un indret molt bonic. La travessem i comencem a fer pujada, deixem un corriol que baixa per la nostra esquerra i seguim pujant per anar a trobar un quilòmetre més amunt, una pista que seguim cap a la dreta PR C-214. Als pocs metres hi ha cruïlla i seguim a l'esquerra, sota els cingles de Beví. Trobem més endavant, el desviament per l'esquerra, que va a la casa Beví Xic. Seguim la pista principal, vorejant camps i uns 400 m. més enllà, la deixem per agafar cap a la dreta un camí indicat cap a Els Bufadors. El seguim i més endavant trobem un altre indicador on deixem el camí i agafem el corriol a la dreta, cap Els Bufadors, girant cap al est. Uns 150 m més enllà, s'ajunta un camí que puja per l'esquerra, seguim continuant recte. Hem d'estar atents perquè uns 200 m. més enllà hem de deixar el camí i enfilar-nos a la dreta pel corriol, a baix poc evident, però de seguida es veu fresat. Ens portarà a l'entrada dels Bufadors.
Els Bufadors, anomenats així pels avencs que hi ha a les roques, per on surten corrents d'aire més fred. L'indret, es troba dintre de grans blocs de pedra, on s'hi genera un micro-clima molt singular. La flora, ara comença a esclatar, la vegetació potent i la molsa que ho cobreix tot li don una visió de conte de fades.
Desprès de voltar-ho i fer les fotos, remuntem de sortida, cap al collet dels Bufadors. Deixem a la dreta un camí que baixa i seguim a l'esquerra, el de pujada per anar a buscar la carena, passant pel Turó del Bufadors i resseguint-la, fem cap a la pista asfaltada, al Coll de Beví.
Per anar a fer la volta cap a les Baumes, quan baixem a la pista asfaltada, la seguim uns pocs metres cap a la dreta i a la nostra esquerra, puja un corriol que ens porta al coll Sesposelles. Seguim pel corriol direcció NE i desprès gira a Est per anar al collet d'en Miquel (cruïlla de camins). Seguim a l'esquerra (NO) per una pista i la seguirem sempre, passant pel Pla dels Set Roures i més endavant fem cap al Pla d'en Marenyol. Aquí, deixarem la pista, per seguir a la nostra dreta un corriol marcat de color groc que baixa i ens porta cap a les Baumes del Ferrers primer, desprès segueix baixant i de seguida deixem el corriol per fer un anar i tornar a la Bauma de Can Burres (uns metres desprès de passar el rierol del Ferrers, el camí segueix de baixada. Hem d'agafar un que surt a l'esquerra de pujada per anar a la Bauma). Retornats al camí, seguim baixant i arribem al Collet d'en Miquel (ja hi hem passat abans-cruïlla) i ara seguim de baixada prenen el camí de baixada direcció sud (baixant, ja tenim a la vista a baix, can Ferrers i al fons Sta. Maria), que ens porta a la casa de el Ferrers (hi ha una escultura de marbre) a la vora del camí. Quan som al pla, a baix de la casa, hem de girar a l'esquerra i agafem un corriol direcció sud-est i hem de seguir aquesta direcció fins a passar sobre el Gorg Negre. Un cop hem passat, el camí comença a pujar direcció SO i hem de continuar en esta direcció fins a sortir a la pista asfaltada, que seguirem a l'esquerra fins a arribar a Sta. Maria, on hi entrem per l'altre costat del poble. Seguim el carrer principal (carretera) i arribem als cotxes.