20200116

BON PAS.- Colera - Portbou - Puig de Cervera per la costa

Sortida de la Colla Bon Pas cap a la costa. Agafem el tren rodalies, que ens deixa a Colera i des de l'estació ja comencem la caminada, baixant a trobar ran de mar, seguint un camí amb baranes de fusta.Anem seguint pel costat el mar i ens arribem fins a la Roca Blanca, que es una punta rocosa. Seguim al costat del mar i anem a parar a la Rovellada, platja característica de Colera. Continuem fins a l'alçada de la Punta de l'Escala, però sense anar-hi. Ara, comencem a pujar direcció nord per una zona on hi ha moltes figues de moro. Trobem un mur de pedra seca i l'anem seguint en la mateixa direcció. Desprès, el camí gira al NE primer i desprès clarament al est tot pujant. Arriba un moment que ens queda la punta del Cap Marcer a la nostra dreta i ha un camí evident que hi va. El seguim fins arribar a la punta i poder gaudir de la vista a tota la costa a nord i sud des d'on ens trobem.
Desfem camí i seguim pujant per la carena rocosa fins assolir la carretera a una corba molt tancada. Al altre costat de la corba, tornem a seguir corriol de pujada fins assolir els repetidors que tenim a sobre. Estem al puig del Claper, des d'on hi ha una molt bona vista al litoral i contorn. Ens saltem l'anada i tornada fins al búnquer que hi ha a la vora, perquè ja el vàrem veure en un altra ocasió.
Des del cim, ens anem uns metres cap al est, per anar a trobar un corriol, amb pintades color carbassa, que va baixant decididament fins a trobar la carretera, la seguim a la dreta fins al mirador de la Punta del Claper. Desprès seguim carretera avall direcció Portbou. Quan trobem a la dreta de la carretera un mur de pedra, que queda per sobre, el seguim per un corriol que va al seu costat i desprès baixa ràpidament fins al cementiri, on hi ha també l'ermita del Sant Crist i el memorial a Walter Benjamin.Seguim baixant fins entrar al poble i hem d'anar a buscar el passeig de mar, per seguir-lo cap al nord i baixar a la platja Petita de Portbou. Aquí, anem seguint el camí de ronda que va a ran d'aigua (cal tenir en compte l'estat del mar, per poder fer aquest tram de camí). Hi passem sense dificultat, anant a parar a la cala de les Tres Platgetes, on hi queda la resta d'un búnquer. Continuem pel corriol que comença guanya un poc d'altitud i ens porta a la Punta del Pi. Desprès, passem la petita platja del Pi  i tornem a pujar cap al cap de Portbou, on el camí va girant de pujada, al NE i desprès i en una pendent molt forta, cap a nord fins a portar-nos al cim del Puig de Cervera, des d'on també hi ha una molt bona vista, al litoral que hem deixat al darrera nostre i també al cap i al poble de Cerbère i la seva costa.
Des del cim seguim un corriol (O, senyals grocs) que tot planejant va resseguint la carena fronterera fins arribar al Coll de les Freses, Anem seguint la carena fins arribar ben aviat a lo que sembla una bateria anti-aérea i desprès seguim el corriol que ens acaba de portar al SO fins el Collet de Belitres, on trobem un altre búnquer i un Memorial de la Guerra Civil. Des del mateix memorial seguim un sender que baixa per la part del darrera d'una construcció i que comença ens porta directe cap a Portbou, sempre visible davant nostre. Quan hi arribem anem baixant carrers i escales fins a fer cap una altra vegada a la platja Petita. Anem cap al punt d'Informació i seguim direcció sud per anar a trobar la carretera d'entrada al poble i al pujant d'unes escales, ja veiem el senyal del GR. que seguirem amunt sense deixar-lo fins a tornar a trobar la carretera més amunt. La seguim a la dreta fins a un punt on la carretera fa un revolt tancat cap a l'esquerra, en aquest punt tornem a veure les senyals GR i groc que ens acabarà d'enfilar al coll del Frare, on es torna a trobar la carretera. Per la dreta, hi surt una camí que no seguim i quan comença, a sobre hi ha un altre búnquer. Donant la volta direcció sud, també hi ha un corriol que surt direcció SO que es per on segueix el GR i l'anem seguint sense deixar-lo. Passa a la vora d'un refugi militar o polvorí i fa la volta, tot planejant a la vesant de la muntanya i deixant a sobre el Puig Pelat i el del Falcó, sempre gaudint de bones vistes. Ens porta fins al pla de les Vaques on el corriol gira al sud per començar a baixar decididament per la carena i camí empedrat cap a Colera. Passem pel costat d'una construcció en runes i seguim baixant fins a sortir a la carretera. La travessem i seguim per un camí cimentat, baixant cap al carrer que ens portarà fins a l'estació del tren. Podem fer un retorn tranquil i comentant la caminada dintre el tren que ens porta a Girona.