20210519

ELS PORTS: Moletes Castellona i del Moro, des del coll del Vicari

El segon dia de la nostra estada al Port. Fem la pujada direcció al cim de Caro i al arribar al coll del Vicari, deixem els cotxes. No hi ha espai més que per deixar-hi dos o màxim tres cotxes.
La de avui, és una ruta no gaire llarga, però molt entretinguda perquè el terreny és molt accidentat. La visió que es té des de les Moletes, ho compensa.
Des del mateix coll, comencem la baixada podent gaudir de tota la panoràmica que tenim al davant nostre. Arribem a una primera cruïlla, on queda indicat el camí cap als Bassis, per on retornarem. Seguim recte la baixada direcció NE i desprès el camí gira direcció sud. Passem pel collet del Mig i el camí torna a girar a nord més o menys planejant per anar cap al barranc de la Geganta, on torna a girar direcció SE.
Seguim planejant i més endavant el camí segueix de baixada mantenint la direcció i passem alguna balconada per arribar a una cruïlla on hi ha una placa indicadora. A l'esquerra deixem el camí que va cap al Racó de la Gralla; a la dreta un que baixa cap al barranc de la Geganta. Natros, mantenim la direcció cap a l'Escaleta, un pas sense dificultat (petita grimpada) que hi ha a un roquer al davant nostre. Des de dalt ja tenim vistes a les dues Moletes.
Seguim baixant fins arribar a un coll, desprès el camí torna a fer pujada, hem d'estar atents per trobar una bifurcació on a l'esquerra, un corriol que surt cap a dalt ens pujarà, pel mig del pinar, a la Mola Castellona. Des d'aquí dalt, la visió que se'ns ofereix és per gravar-la. Al NE, les serres de Cardó i del Boix; al est la visió del Delta, amb Tortosa, Amposta, el mar amb la Badia del Fangar i la Punta de la Banya; al SE les serres del Montsià i d'Irta i a la nostra falda, tota la Plana. Cap al oest mirant enrere i cap a dalt nostre, el macís i Caro com a punt representatiu; al N la Barcina, i el castell de l'Airosa cap al sud.
Desfem camí i tornem al corriol que seguíem baixant arribant a un altra cruïlla on hem de girar a la dreta gairebé 180º sense perdre alçada. El camí per on baixàvem, continua cap a la Caramella. El sender que ara seguim, primer planeja i desprès baixa cap al barranc, abans però trobem un altra balconada; cal anar seguint les fites. Travessem novament el barranc de la Geganta i a continuació el de la Conca. Al poc trobem un altre forn de calç. Passem per la zona més salvatge de la ruta i ens acostem al coll que precedeix la mola, on hi ha un altra plaqueta indicadora. Ens acostem a la paret rocosa, anant a buscar l'únic pujador (una grimpada en diagonal per un relleix exposat). Si no ho veieu clar, no hi pugeu, ja que la baixada és encara més dificultosa. Teniu en compte que podreu gaudir de les mateixes vistes més endavant i sense exposar-vos. Accedim al altiplà planer on podem tornar a gaudir de vistes als 360º.
Retornem al coll, deixem a l'esquerra el camí que baixa per les cingleres cap a la part baixa dels barrancs de Desferracavalls i la Covalta. Natros, comencem a pujar direcció NO i anem a una balconada a sobre de la Moleta del Moro, amb les mateixes vistes que hem gaudit al cim. Seguim el corriol cap a la Cova de Caro (bauma), on aprofitem per descansar i dinar, gaudint una vegada més, de unes vistes espectaculars.
Continuem el camí i anem entrant a bosc i enfilem la conca del barranc de Desferracavalls. Trobem un altra plaqueta indicadora i deixem a l'esquerra el corriol que baixa cap al barranc. Seguim recte i travessem el barranc i al poc ja trobem els Bassis de Caro, on hi surt una font que raja molt fresca i bona.
Aquí hi ha un altra placa indicadora, on seguim cap a munt (nord), trobem una cruïlla amb placa indicadora, deixant a la nostra esquerra el corriol que va a la Roca Comptadora. Mes amunt, trobem el forn de pega de la Pimpollada, encara ben visible. Continuem pujant i travessem el barranc de les Englesoles per la part propera a la capçalera i ja aviat trobem l'indicador on tanquem el cercle, desfent camí de pujada cap al coll del Vicari.