20220324

BON PAS.- Les Escaules: salt de la Caula, pou de glaç i castell. La Salut, de Terrades. Boadella

Aparquem els cotxes a l'entrada al poble de Les Escaules, a un solar habilitat.
Desfem camí fins a la carretera i anem a veure l'impressionant Salt de la Caula, ara que baixa amb tanta aigua. El salt, d'uns 30 m. va a parar a un gorg on segurament es deu poder banyar la gent. Tornem a la carretera i uns metres més enllà, trobem a la dreta un corriol que ens puja fins al pou de glaç, situat a un replà sota la cinglera. Sorprenen les seves dimensions, amb una gran cúpula i el bon estat de conservació,  donat que es creu que es va construir al segle XVIII i ben situat a un lloc molt obac.
Tornem a la carretera que seguim direcció al poble, passant per la font d'on brolla un bon sortidor d'aigua. Entrem al poble pel Moli de Baix i ens acostem fins a la plaça, per desprès anar a buscar la pujada, des del final del carrer Figueres, cap al castell situat a sobre el poble, on arribem en poca estona.
Es troba situat sobre un cim rocós, conserva en bon estat la torre cilíndrica, envoltada per un recinte amorrallat. La vista al poble i tot el contorn, és espectacular. Es pot accedir al cim de la torre, mitjançant una escala metàl·lica.
Retornem al camí i seguim per la dreta fent una baixada per un corriol que va a sortir primer a un camí més ample i finalment a la pista que ve des del poble. La seguim a l'esquerra, en pujada continuada. Més amunt ja trobem a ma dreta les runes de Can Vila de Subirats, pel que sembla, era com un veïnat. Seguim la pista fins que sortim a la carretera que va a Terrades, i la seguim un tram cap a l'esquerra fins arribar al collet de la Salut, on seguim a la dreta fins al Santuari de la Salut. Desprès de visitar l'església, continuem baixant per sota el santuari per la zona de pícnic, la font de la Salut i el camí segueix amb marca groga d'Itinerànnia. El seguim uns metres i continuem per un corriol a la dreta planejant fins a trobar el GR 2, que seguirem fins a Boadella.
Travessem la Muga pel pont de la carretera i al altre costat, comença el camí Natural de la Muga. Aquest camí ve des de Sant Llorenç de la Muga i recorre tot el curs del riu fins a la desembocadura, a Empuriabrava. Està molt ben arreglat amb passeres de fusta i formigó i baranes de fusta en algun tram. El seguim fins a Les Escaules, passant per les rescloses del Colze i Les Escaules i el moli d'en Grida. Tornem a arribar al poble i ens dirigim al aparcament on hi ha els cotxes. Una bonica sortida.