20221110

BON PAS.- Lluçanés: ORÍS.- Font del'Horta-font de les Donzelles-Baumes de Serinyà-St. Salvador de Bellver-Orís.

Aquest dijous ens desplacem cap a Lluçanès. Passat el poblet d'Orís i St. Genís d'Orís, deixem els cotxes a una zona on en poden aparcar, a la vora de la carretera.
Comencem a caminar al lloc on la carretera es bifurca, seguint per la que va a l'esquerra. A uns 400 m. deixem la carretera i pugem a la dreta, pel que és el PR C-54, que val a dir que li cal una bona estesada.
Anem seguint aquest camí que passa per una zona de pastura de vaques i arribem a la font de l'horta, previ pas d'una tanca electrificada. Seguim de pujada i trobem un altra tanca i més amunt dos tanques més i tot de pujada. Arribem a un pal indicador amb un croquis de tota la ruta del Sender d'Orís i a sobre, les tres direccions en aquest punt (Obaga de Vilanova). Seguim direcció oest cap a Balma de Serinyà, sempre pel PR. Ens acostem a la part baixa de la cinglera, trobem un pal indicador (Cingle dels Eixams) i seguim direcció SO cap a Balma Serinyà. El corriol va per dintre bosc de pins i trobem el Clot del Forn (antic forn de calç), passem una clariana abans d'entrar a bosc. A la dreta, anirem cap a la Balma i a l'esquerra, seguint pista, cap a la font de les Donzelles.
Agafem la de l'esquerra per fer un anar i tornar fins a la font (ara amb poca aigua). En retornar a aquest punt, girem a l'esquerra per agafar el camí que ens porta a la Balma de Serinyà. Al camí, de pujada, trobem l'indicador de pujada a la Balma, on fem un anada i tornada. Desprès seguim pujant i trobem un altre pal indicador (Salta Joana). Des d'aquí hi ha un corriol força difícil per on es pot accedir a baix, a la font de les Donzelles.
Natros, seguirem cap a la dreta la direcció a St. Salvador de Bellver. Aquí, el camí fa un tram més aeri, per sobre la cinglera i amb vistes a la vall que hem recorregut i a la cinglera. Més endavant, tornem a trobar un altre pal indicador (Coma de les dues Balmes) amb dos direccions a St. Salvador. Seguim la direcció que portem fins a aquest punt i segueix per dintre bosc (l'altre, baixa cap  a la dreta, per anar més a ran de cinglera de St. Salvador) i anem a sortir a vora la pista d'accés a St. Salvador (a la vista), on hi ha un altre pal indicador (St. Salvador de Bellver), on hem d'anar cap a l'ermita seguint el indicat corriol per l'obaga. Visitem l'interior d l'ermita (sense culte) i anem al mirador que hi ha a la part del darrera. La boira, ens ha pujat i no ens permet gaudir la visual.
Desprès, tornem a baixar fins a la pista i a la seva dreta i direcció nord, baixa el corriol per l'obaga. Tota la baixada pel corriol és per sota bosc i quan som a la part baixa que ja planeja, anem per un camí fresat sempre seguint el PR fins a trobar el primer pal indicador que hem vist aquest matí (el del croquis del sender d'Orís), des d'on ja desfem camí fins als cotxes.
Amb els cotxes, ens desplacem fins a l'àrea de pic-nic que hi ha a sota el castell d'Orís, fem una pujada fins a dalt, per contemplar les vistes del entorn, i desprès ens quedem a dinar a l'àrea, per seguir en acabar, camí fins a Girona.