20230318

COLLA ISARD. Vallés Oriental: Aiguafreda - dolmens de la Serra de l'Arca

Aquest dissabte fem un recorregut pels dòlmens de la Serra de l'Arca, a sobre d'Aiguafreda. Son restes que daten aproximadament entre el 2.500 i  2.000 a C. Molts dels elements trobats a les excavacions fetes a la zona, es troben al museu de Vic.
Sortim a caminar des del carrer més proper a muntanya, per l'est del poble. Es una pista de terra, que als pocs metres es bifurca i seguim a l'esquerra. Al primer revolt de la pista, seguim recte per un corriol que hi ha a l'altre costat i entrem a bosc seguint direcció nord. Gairebé 500 m. més enllà, trobem una fita i un corriol que s'enfila per la dreta direcció est i emprenem la pujada per aquest. Sortim a una pista, que seguirem a l'esquerra i a uns 250 m. més enllà, agafem un corriol que puja direcció nord-est. Ens porta cap a la font dels Balços (sense aigua), on també hi ha una balconada amb bones vistes. Seguim pujant fins a trobar un PR que va per una pista que hem de seguir a l'esquerra. A una de les corbes que hi ha més amunt, trobem una fita i un corriol a l'esquerra, que entrant uns pocs metres, ens porta a la Cova dels Moros (un forat profund que hi ha a una formació rocosa).  Tornem a la pista per on seguim uns 250 m. trobem una senyalització a una cruïlla, que seguim a la dreta per anar al dolmen de Cruïlles (restes) i seguim per aquest camí que direcció sud va a trobar el GR 2 (pista). Quan hi arribem, trobem desviant-nos uns metres per la dreta, la tomba de Casanova de can Serra. Seguin el GR direcció nord est  fins que al costat esquerre trobem el domen restaurat de la Costa de Can Brull. Seguint el camí pel costat la pista, anem a parar al dolmen (restes) del Serrat de Puigventós. Tornem cap a la pista (GR) per al altre costat, anar fins a la cista de la Creu de la Parròquia. Desprès retornem al altre costat de pista i bosc través (direcció sud) anem a recuperar el camí que va per la vora de la cinglera, que anirem resseguint. Aquest camí ens porta un altra vegada a la pista i allí trobem el dolmen del Pla del Boix (trencat). Seguim uns pocs metres la pista i de seguida tornem a agafar camí que va pel costat cinglera del Saní,  amb uns bons miradors cap a la Calma i Matagalls. Tornem a sortir a la pista i GR. Som al Grau del Boix.
Aquí, hi ha un camí que baixa la cinglera. El seguim cap a la dreta (compte que al inici en hi ha un que baixa cap a l'esquerra - no l'hem d'agafar-) i anem a parar a la font del Saní i la casa en runes. Seguim fins anar a parar al PR i el seguim de baixada (a l'esquerra) direcció nord est fins a una cruïlla (per l'esquerra baixa un corriol des del Saní i a la dreta en surt un altre, per on  fem cap a S. Miquel de Canyelles, ermita romànica del segle XII. Una agradable sorpresa, trobar aquesta ermita tant amagada dintre bosc i en perfecte estat de conservació.
Continuem pel camí que segueix direcció sud-oest i passem una zona que hi ha alzines suredes i finalment, fem cap al GR 2 un altra vegada, a l'alçada de Can Serra de l'Arca. L'anirem seguint i passem a la vora de can Bauma; desprès passem a la vora d'una barraca de pedra seca (barraca d'en Tano). Finalment anem a sortir a sobre d'Aiguafreda, (primer trobem el depòsit de l'aigua), a la zona on hi han cases a zona de bosc, sense urbanitzar. Fem cap a la pista i ja la seguim fins a tancar el bucle, per la pista on hem sortit al matí i ja fem cap on hem començat i tenim els cotxes.