20240120

ISARD.- Ripollés.- St. Ponç d'Aulina-puig de les Tres Fonts- Collabós-coll de l'Home Mort-Sta. Llúcia de Puigmal-coll d'Aulinencs

Deixem els cotxes a uns 500 m. abans d'arribar al túnel de Collabós, a ma dreta surt una pista asfaltada. La baixem uns metres i abans de passar sota la carretera, aparquem els cotxes a un espai que permet deixar-ne un parell sense estorbar. Està (sembla) tancat, però hi ha el pas trencat i ens ha permès de fer-ho
Agafem el camí PR C-60 que surt allà mateix, direcció N. S'enfila ràpidament i de seguida arribem a l'ermita de Sant Ponç d'Aulina, en molt bon estat de conservació.
Desfem camí fins al pla i seguim direcció N. anant pujant pel PR fins a la Font de la Taiola, on hi ha un pal indicador que segueix a Sta. Magdalena de Parella. Aquí deixem el PR i seguim la pista direcció SO., cap al Serrat de la Taiola. Seguim la pista fins al Pla d'en Bosc i direcció O. cap al Puig de les Tres Fonts.
Situats al cim del Puig, seguim el camí que baixa direcció S., carenant i seguint el pedrons de partió de terme i el camí ens baixa fins al pla de Collabós, on seguim cap a l'esquerra, direcció E. i el camí va rodejant el Puig de la Caritat fins arribar al coll que dona accés al Puig. Com ja hi hem estat en altra ocasió i no te vista, no hi pugem.
Des d'aquest punt, girem a l'esquerra i aquí el camí es pot dir que es perd, entre fulles al terra i que fa temps no s'hi passa, només en queden algunes traces. La referència per seguir-lo, és anar pel costat d'un filat que hi trobem. Son uns 750 m. de distància fins al coll de l'Home Mort, primer pujant fins a la cota 1078 m. i desprès baixant sempre pel llom de la muntanya i compte amb el tram final (pocs metres abans del coll), que cal decantar-se cap a la dreta per acabar de baixar-hi.
Arribats al coll, trobem el PR C-60. En aquesta ocasió, seguim el recorregut del PR per anar a parar a la Font del Torrent (amb un rajolí d'aigua) i desprès seguir fins a Santa Llúcia de Puigmal. Fem un petit descans i seguim el PR baixant als gorgs i salt del Torrent.
Un poc més enllà dels gorgs, agafem a l'esquerra el PR indicat com camí de les ermites, que ens puja per sobre els gorgs, fins al coll d'Aulinencs. Hi ha una pista i a la seva esquerra el camí marcat com PR que va planejant fins un punt on ja davalla en forta pendent fins a un camí, que travessant una riera seca, ens porta cap a la casa de la Ferreria. És una propietat privada on hi han gossos i el PR hi té pas. Ens trobem una porta metàl·lica que es pot obrir, però millor esperar que algú de la casa hi aparegui per controlar els gossos.
Una vegada hi accedim, de seguida trobem la pista asfaltada que passant sota la C-26 i ens surt on tenim els cotxes.