20240418

BON PAS.- Alt Empordà: El Mont, des del collet de Can Serra.

Una bonica sortida a la Mare de Déu del Mont, per la seva vesant nord.
Fem l'aproximació per la cruïlla de Cabanelles, seguint la carretera de la Mare de Déu del Mont i deixem els cotxes al collet de can Serra.
Comencem a caminar pel corriol que hi ha a la zona central del aparcament, marcat amb groc d'Itinerànnia i també amb pintada verda fosforescent, en direcció NO. A la nostra dreta, el Puig Morell, el camí fa una llarga llaçada i comença a pujar dintre bosc alzinar, seguim marca groga. Més amunt, el camí planeja i trobem un arbre en fletxa pintada verd, cap a l'esquerra. Hem de seguir recte i de seguida trobem alzinar pedregós en pujada, sortim a un lloc amb vistes a la plana i de seguida un escaler cap a muntAl camí ens hi apareixen uns marques molt antigues (vermell/blau) però segueix marcat amb groc, passem zona petita tartera entre alzinar. Trobem un baixant d'aigua i més enllà un primer pas equipat amb una cinta -cap dificultat-. Més endavant, passem pel costat d'una paret amb bauma, on hi ha un bivac, passem desprès de pujada una petita tartera per dintre alzines i més endavant un altra cinta que facilita el pas. Arribem a una riera seca i hem de passar al altre costat -compte de relliscar si està moll o humit-, per on continua el camí marcat amb groc. Més amunt hi ha un filat/tanca que passem i anem pujant seguint les marques fins arribar a un gran prat. Estem a sota la casa El Soler (desprès del prat).
En passar pel costat de la casa, trobem cruïlla. Seguim per la de dalt. A la següent cruïlla, girem a la dreta, de pujada. Uns 120 m. més enllà, un altra cruïlla. Hem de seguir a l'esquerra i abans de 50 m. estar atents a marques grogues a la nostra esquerra i un filat. Aquí, hem d'agafar el corriol i anar seguint-lo direcció oest i ens va pujant per l'Escaler de Montosa, fins a dalt la cinglera de la Montosa on anem planejant a la vora del cingle amb molt bones vistes. Comencem la baixada fins a trobar la cruïlla amb el camí de Espinau/Lliurona. Natros, seguim baixant a l'esquerra fins al coll de Joncanat, on comencem a pujar direcció sud, cap a dalt El Mont.
Quan som a dalt fem parada una estona per reposar i gaudir de les vistes a 360º que ens ofereix aquesta talaia natural.
Ara, continuem camí fent la baixada direcció est, pel camí de Falgars, deixant el turó de Rocapastora a dalt a la nostra dreta i passant a la vora dels singulars Roure de la Sort, el Faig Gros i l'Aulina de les Tres Branques. Quan som a la font de Falgars, uns metres més enllà, hem de seguir el corriol que baixa a l'esquerra direcció a la Roca Ressoladora, aquí el pendent de baixada és més pronunciat. Arribem a baix, on està la roca i el pendent es suavitza anant a parar a prop la carretera. Seguim el corriol fins arribar al coll de can Serra, on tenim els cotxes.