20240404

BON PAS.- Garrotxa: Cantera de Tortellà - La Calma - St. Grau d'Entreperes - camí del Valencians - Cantera

Una bonica ruta per la Garrotxa. Fem l'aproximació per Tortellà, anant fins a la cantera, on hi deixem els cotxes.
Comencem a caminar passant a  la nostra esquerra el camp de tir a l'arc, en direcció est fins a la pista que puja cap a Monteia. La seguim uns 250 metres i desprès agafem un corriol que puja a l'esquerra, primer en paral·lel a la pista i més amunt va decantant cap al nord-oest fins pujar-nos a Montoriol, on fem un anada i tornada fins a l'oratori de St. Jordi.
Al pla de Montoriol, quan tornem de l'oratori, hi ha una cruïlla de camins, seguim recte, deixant a la dreta per on hem pujat. Als pocs metres, un altra cruïlla i seguim a l'esquerra cap al pujant de la Guilla. En poc més d'un centenar de metres, ens porta a peu  de paret de cingle, per on fent una petita grimpada, sense complicació, pugem pel pas de la Guilla i ens plantem a sobre la cinglera, des d'on podem gaudir d'una molt bona vista.
Seguim pujant direcció nord cap al Pla de la Calma i seguint amunt arribem al cim de La Calma, punt culminant de la nostra sortida (1.053 m.) La vista, des d'aquí dalt, és espectacular. Mirant cap al nord, el Bassegoda i al fons tot el Pirineu que encara blanqueja. Al nord-oest, la serra d'Entreperes i a sota l'ermita de St. Grau, on anirem. Més a l'oest, l'entrada a Sadernes. És un indret, per quedar-si una bona estona fent badar la vista......
Emprenem el camí seguint la direcció nord i amb una forta pendent de baixada, sort que el boix i les alzines ens serveixen per agafants-hi, fins arribar al pla del coll de Jou. Aquí hi ha un altra cruïlla de camins. Agafem el de l'esquerra, que va baixant i ens porta a St. Grau d'Entreperes, on fem un descans.
Desprès, anem a buscar la pista d'accés (SO) i la seguim de baixada, passant per la font de Rodoret (seca), on hi ha camí que també ens baixaria, però seguim per la pista un poc més de 200 m. i a la corba seguim a l'esquerra, direcció sud i passant a la vora de can Grauet i el que en diuen la font de l'Espanyola (quins noms que hi posent a la Garrotxa). Desprès el camí gira cap a sud-oest  passant el roc del Grau i la creu de la Ripolla. En arribar a aquest punt, ja gira cap al sud i sud-est per l'anomenat camí dels Valencians. Aquest camí es va crear l’any 1904 per una colla del València contractada per la família del Mas Polí de Sales de Llierca. Els homes van adequar el camí perquè hi hagués molt poc desnivell, i en alguns trams encara es manté perfecte.
El camí ens baixa fins a la cantera, on ja anem directament on tenim els cotxes aparcats.