20160519

Beseit: El Parrisal - Moletes d'Arany - Pas del Romeret - El Parrisal

La sortida, forma part de la estada de 3 dies als Ports, de la Colla Caminants dels dijous. Aquest any, hem format un grup de quinze.
Ens desplacem al poble de Beseit i seguint el panells indicadors, ens dirigim cap al Parrissal, per la pista paral·lela al riu Matarranya. Deixem els cotxes al aparcament final de la faixa Estreta, més amunt del Mas de Llúvia.
Passem per l'estret de la Fenollosa i arribem al Prat de la Mina. Quan som al Prat, hem d'agafar el PR que puja per l'esquerra, indicat com a La Balanguera. Va pujant fent llaçades molt ben traçades, direcció (E), per dintre bosc i aprofitant el camí que feien servir els miners, fins arribar a dalt al Coll de la Balanguera, antic mas en runes, que s'obre a una vall en alçada. Aquest, es un punt on si es va amb compte i no es fan sorolls, es podem veure cabres salvatges. Avui, tenim la oportunitat de veure'n un grup de quatre, que estan pastant un poc més avall de on ens trobem i podem fer-los-hi fotos.
Ara girem cap al (S), pujant pel costat de la casa, seguint fites i un poc més amunt tornem a trobar les marques PR que ens porten cap a dalt l'Arany, on trobem La Foradada. En aquest tram de pujada i sobre tot des de la roca foradada, tenim un amplia visió de tot el Parrissal, als nostres peus, amb les característiques agulles de pedra. Realment es un espectacle veure la quantitat d'agulles de pedra que hi ha. També tenim vista a la zona de Fredes, Tossal dels Tres Reis, Formenta i al altre costat del barranc del Parrissal.
Seguim camí, fins a trobar el GR 8 que va cap a Beseit i que ve des del refugi de Fontferrera, on enllaça amb el GR 7. Seguim el GR i passem pel Mas de Maçana, també en runes, on acabem de baixar fins a tocar bosc al altre costat de la plana. Allí es veu el camí que baixa cap al (SO). Desprès de seguir uns 500 m. deixem el camí, baixant per la dreta, per un corriol amb marques blaves, que ens porta pel barranc d'Espada, amb alternança de baixades pronunciades i trams planés, fins a trobar a baix el fons del barranc, totalment sec. Ens trobem a lo que s'anomena el Pont de la Guimerana.
Decidim d'anar barranc a munt per trobar la font del Teix. Anem seguint pel fons del barranc de Millers i entrem a unes gúbies espectaculars. Seguim un tram amunt, fins arribar a punt on l'accés ja es fa més difícil i retrocedim fins a trobar, uns metres per sobre el barranc i al costat la pista que va des de Fredes a Caro, la Font del Teix.
Desprès d'una parada per dinar, desfem camí fins al pont de la Guimerana i comencem a baixar pel barranc. Per sorpresa nostra, ja comencem a trobar aigua més a munt del que comptàvem i arriba un punt on ens hem de descalçar per passar pel riu, al no haver-hi sender pel costat. Anem trobant pas per sender, canviant de costat de riu i més avall, també trobem un lloc on encara hi ha al costat esquerre del riu dos ganxos, que ens permeten passar sense tenir de descalçar-nos. Seguim baixant, i quan ja som a l'entrada dels estrets,  l'aigua ja no ens permet d'anar a veure'ls. Sense alternativa, agafem el camí del pas del Romeret i enfilant-nos pels ganxos i cadenes (està molt ben equipat), salvem per la part alta, aquest tram de riu, perdent-nos la espectacularitat dels estrets. En aquest punt, encara que la traça GPS fa salts, per la mala recepció de satèl·lit, el camí no te pèrdua.
Seguim riu avall, i aquesta vegada, hem d'utilitzar els senders alternatius que hi ha a cada costat de riu per salvar tenir de passar per l'aigua. Més avall, ja trobem les passeres de fusta i ja seguim sense problema fins arribar als cotxes.
Avui, el fet de trobar l'aigua ja en punts de molt endintre del barranc, ens ha dificultat la baixada i ens ha fet perdre més temps del degut.

Distància recorreguda           22 km.
Desnivell acumulat                849 m.
Temps efectiu, caminant       8 h.

Enllaç a les fotos de Joan

Enllaç a les fotos de Mercè