20160520

Ports: Paüls - Coll de la Gilaberta - Punta de l'Aigua - Coll de l'Avenc - Fonts de Sant Roc

La sortida, forma part de la estada de 3 dies als Ports, de la Colla Caminants dels dijous. Aquest any, hem format un grup de quinze.
Avui, deixem Valderrobres i canviem de vesant dels Ports desplaçant-nos cap a Paüls, per la carretera T-333, fins a trobar la N-230b que seguim fins al empalme amb C-12 direcció Tortosa. Al arribar a Xerta, agafem el trencant de Paüls i anem fins a la part alta del poble, a la vora del cementiri, on deixem els cotxes.
Comencem a caminar per la pista que surt per la part nord del cementiri, marcat amb les senyals de la ruta Estels del Sud (estrella color blau). Trobem altres trencalls cap a la dreta, però hem de seguir aquesta pista amb les senyals.
El camí va resseguint el perfil de la muntanya i s'endinsa fins al baixant d'aigua del Barranc del Llop, amb unes parets força impressionants. Segueix pujant cap a nord i arriba un moment, on ja entra a un camp arbrat. Anem seguint les marques i agafem el corriol que ens va pujant per dintre bosc, cap al Barranc de l'Escudelleta. Quan ja som al pujant del barranc, el camí va bordejant el bosc i a la dreta veiem tot el baixant de pedra i el camí encara decididament cap al oest. La part final, de pujada al coll de la Gilaberta, es força empinat, però es puja bé.
Quan som a dalt, fem una parada i vista enrera, per contemplar la vall. Desprès, seguim cap a l'esquerra (S) per agafar el camí que ens pujarà a la Punta del Aigua. Un mirador, des d'on podem gaudir de vista a l'altra vesant (Roques de Benet, Lledó, Cretes i la Terra Alta) i de cara a mar, veiem Paüls, lo riu Ebre, Tortosa, la serralada de mar i el Delta.
Desfem camí i seguim direcció sud, cap al Coll del Avenc, des d'on emprendrem la baixada per un pinar molt ben conservat. El camí es tota l'estona una catifa de pinassa. Una estona més avall, arribem a una cruïlla, on hem de seguir baixant a l'esquerra (E) (l'altre corriol, el de la dreta, va cap al Pla de l'Hedra) i arribem al punt indicat com a Cova del Llop, on ens hi acostem. Desfem camí, fins al sender de baixada i continuem baixant fins trobar un altra cruïlla, a la vora del mas de Povill, on ja es pista que segueix cap a Paüls. Aquí, els conductors de cotxes, la segueixen per anar a buscar-los i venir a recollir-nos ales Fonts de Sant Roc.
El altres, seguim cap a la dreta (S) el camí que ens baixarà cap a les Fonts de Sant Roc. Cap a la part final, trobem la carretera, que seguim fins al Santuari, però també hi ha un corriol que sembla que hi baixa de dret. Arribem al Santuari i a les Fonts, on aprofitem per refrescar-nos i desprès anar a dinar a la casa de Turisme Rural, C'a les Barberes, on també hem de deixar constància que hem menjat molt bé.

Sortida de travessa, encara que es pot tornar al punt de sortida si sol es va amb un cotxe.
Distància recorreguda        10,5 km.
Desnivell acumulat              780 m.
Temps efectiu, caminant     4 h.

Enllaç a la traça               http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=13417525

Enllaç a les fotos de Joan