20230603

C.E. ISARD.- França_Albera: coll d'Ullat-puig de St. Cristau-coll d'Ullat-Laroque des Albères

Ruta de travessa, aprofitant que s'organitza amb minibús Pacheco. Teníem previst de fer un altra ruta pel Ripollés, però la previsió de pluja ens ha fet de canviar el destí.
Des del Pertús, pugem amb el bus fins al coll d'Ullat (chalet de l'Albère), on ens deixa. Comencem la caminada pujant direcció NO, deixant el refugi a la nostra esquena. Anem seguint el camí molt fresat i arribem al pic d'Orella, on fa cruïlla amb el corriol que puja des de Laroque. Seguim en suau baixada cap a l'oest i sortim a una pista per on continuem fins a la font de St. Cristau. Des de la mateixa font, a la seva dreta comença a pujar un corriol, amb alguna marca groga, que seguim fins a dalt a l'ermita i pic de St. Cristau. Fem el descans per fotos i esmorzar
Desprès desfem tot el camí fins a coll d'Ullat. Teníem previst de continuar cap al Neulós i fer la baixada a Laroque per un altre camí, però quan estem retornant a l'Ullat, el cel es carrega de núvols de pluja i ens fa replantejar la ruta. Decidim de fer la baixada cap a Laroque, des del mateix Ullat.
La iniciem des del mateix coll per una pista ampla, però hem de rectificar i deixar-la per anar a trobar el camí bo per baixar a Laroque.
Des del coll d'Ullat, cal seguir la carretera uns metres, fins a trobar una zona amb taules i una font. A aquest lloc és on comença el camí per baixar. Cal fer-ho així per no tenir de rectificar.
Una vegada trobem el camí de baixada, anem seguint sense dificultat tota l'estona. La baixada és continuada en pendent suau, tret d'algun petit tram on fa llaçades ben traçades en algo més de pendent. Quan ja som força avall, trobem l'indicador al pou de glaç de l'Avellanosa, a pocs metres amunt del corriol. Està conservat en part i pel que hi queda, tenía unes dimensions considerables.
Retornem al corriol i seguim la baixada. Anem trobant indicadors en diferents cruïlles i quan ja som a prop de Laroque, trobem un rec que anem seguint a la seva vora fins que ja trobem les primeres cases. Deixem el rec i fem una curta baixada a l'esquerra per corriol que va a sortir a la font dels Ocells. Ja som a dintre la part antiga de Laroque des Albères i anem a buscar el bus al lloc on ens espera.