20190606

BON PAS.- Els Ports: La Vall-Racó d'en Marc-Forat de La Vella-L'Airosa-Roca Xapada

Avui, tercer i últim dia de la nostra estada pel Port. Ens desplacem des de Molí l'Abad cap a La Sénia i seguim carretera a Mas de Barberans. Abans d'arribar-hi, agafem un desviament a l'esquerra, indicat a La Vall-6,5 km.. El primer tram de pista es asfaltat i desprès de terra fins arribar al Àrea. Es una zona molt ampla, amb taules i una font.
Abans de passar a descriure la ruta, voldria classificar aquesta sortida amb una paraula: ESPECTACULAR, lo que ens ofereix la natura a aquest indret del Port.
Comencem a caminar desfent camí aproximadament un quilòmetre fins a l'alçada d'un pont de fusta sobre el barranc. Mentre hi arribem, hem pogut gaudir de La Joca, amb la seva punta vigilant tota la vall i també de les agulles i formacions rocoses del Racó dels Capellans.
Travessem al altre costat de barranc i seguim un camí ben evident que ens porta fins al Racó d'en Marc, una gran bauma rodejada de espectaculars parets de roca. La seva grandiositat, ens empetiteix. Seguim el camí indicat cap a Forat de la Vella i L'Airosa. Pujant, trobem un corriol que surt a la dreta i que seguim fins al Forat. Vista al altre costat, cap al Forat Roig (bauma a la cinglera). També des de aquí, bona vista a La Joca, i agulles del Racó dels Capellans i Racó d'en Marc. Desfem camí fins a trobar el sender de pujada, que seguim amunt. Trobem una cruïlla, on natros seguim pujant cap a la dreta, direcció est, apropant-nos a un altra formació rocosa, l'Embotarell formació que sembla un castell.
Quan ens hi apropem, el camí de pujada gira a nord i ja podem gaudir d'una vista excepcional cap a la costa, des de part del Delta del Ebre, Montsià, Vinaròs, Benicarló i fins Peñíscola. Seguim pujant, i apropant-nos a l'Airosa. Abans però, anem a un altra formació rocosa, amb forat inclòs. Seguim camí pujant cap a la dreta -est-, i desprès girar a nord i ara sí, al davant nostre ja podem començar a  veure la espectacularitat del Castell de l'Airosa. Acabem de pujar fins al collet previ i una part del grup, ens hi quedem, mentre la resta s'apropa fins a la foradada de l'Airosa. Pel que tinc entès, es pot pujar fins a dalt el Castell, però es necessita anar equipat amb cordino, sobre tot per la baixada.
Ens reagrupem al coll i el camí l'hem d'agafar direcció sud-oest donant la volta de baixada, al lloc on estàvem i seguint un camí fresat i amb pintades vermelles, que enfila en lleugera baixada direcció nord, passant sota el Castell de l'Airosa per la seva vesant oest i Els Tacons, i fem cap al Coll de l'Ascens, on per l'esquerra puja un camí que ens portaria a empalmar el que hem pujat, més amunt del Forat de La Vella.
Natros, seguim direcció nord primer i desprès NO, fins a la Roca Xapada. Abans però, deixem a la nostra dreta unes canals que baixen en forta pendent i una vista espectacular al Barranc de Lloret i les impressionants parets rocoses del macís del Port, amb la punta de Caro, a la vista.
Anem seguint aquest camí (color vermell), i a partir de la Roca Xapada de baixada. Passem per sota l'Airosa -punta que no es com el Castell- fins arribar a una canal en forta baixada (Canal de l'Escaleta), on cal desgrimpar, ajudant-nos entre natros. Encara queda alguna desgrimpada més fàcil que la anterior i quan el terreny torna a ser corriol normal, i continuant les marques vermelles. Fem un tram de corriol "normal" de un 125 m. i desprès, ens decantem a l'esquerra per una drecera en molt forta pendent, on baixes agafant a on es pot per no relliscar, fins arribar a la pista.
Aquesta última baixada, es pot estalviar, seguint les marques vermelles que ens portarien per la carena fins al coll de Lloret i desprès només caldria baixar per la pista, fins al punt on natros i hem sortit.
Ara, només ens queda anar baixant per la pista direcció sud. Un poc més avall trobem a una corba de la pista, una pedra i senyals vermelles del camí que puja directe i equipat amb cadenes pel caire de la muntanya i va a sortir entre la Roca Xapada i el coll de l'Ascens. A natros ens queda seguir la pista fins arribar al desvio d'entrada al àrea de La Vall on tenim els cotxes.